Thunder Axe – Grinding The Steel

Thunder Axe – Grinding The Steel
My Graveyard Productions, 2013

Ze zijn er al sinds 2000, maar het heeft wel erg lang geduurd eer de Italianen van Thunder Axe hun debuut klaar hadden. Een korte demo verscheen in 2005, maar verder bleef het stil. Het viel de heren ongetwijfeld ook niet mee om het als band verder te zetten na de dood van hun vorige zanger, maar Grinding The Steel is er dan uiteindelijk toch gekomen. Een plaatje vol heavy metal die op erg klassieke wijze versneden en verpakt is.

Wat je op zijn minst wel kan concluderen is dat het debuut van dit gezelschap niet echt het resultaat is geworden van acht jaar aan creativiteit. Deze gitaren vertonen hier en daar wat Iron Maiden-trekjes in hun melodie en wagen soms wel eens wat technische soleerpaden op, maar over het algemeen wordt er behoorlijk droog en repetitief doorgerockt. Hier en daar is er ook even een basverfijning, maar je kan het zeker geen hoogvliegende staaltjes noemen. Drumtechnisch is heavy metal misschien niet het genre om in uit te blinken, maar het mocht toch allemaal wat meer spanning en afwisseling bevatten. Het plaatje klopt instrumentaal wel, maar het wordt zo immens langgerekt en zouteloos gepresenteerd. Vocaal wordt er naar mijn gevoel zelfs vaak de mist ingegaan met willekeurige kreten die het geheel wat verzieken. Over het algemeen doet deze zanger het behoorlijk, maar net als de rest van zijn bandleden met te weinig inleving en overtuiging.

Heavy metal die momenteel nog wat te droog smaakt, al is op de sound en de mix zeker niets aan te merken. Een zang die op heel wat momenten niet past in het plaatje en gewoon muzikaal te weinig variaties en verrassingen om de fans van het genre vijftig minuten lang bezig te houden.

Thunder Axe - Grinding The Steel

1. Iron Will
  2. God of Pleasure