Butcher Babies – Goliath

Butcher Babies – Goliath
Century Media Records, 2013

Zoals deze band (vooral de dames) zich presenteert heb ik niet heel veel eerder gezien bij metalmuzikanten. Ik word er wel heet van. De Butcher Babies, een (nieuw) fenomeen. Afkomstig uit Los Angeles, genoemd als het beste wat de stad te bieden heeft na de periode van System Of A Down, die daar twintig jaar geleden begon. In ieder geval de moeite van het eventueel live aanschouwen waard, nu de muziek nog.

Butcher Babies Butcher Babies

Ik kan er niets aan doen, veel ‘gruntende’ of schreeuwende frontvrouwen doen me qua stemgeluid erg denken aan Otep Shamaya, met name de toonsoort, keelklank en het stemgeluid. Zo ook in het geval van Butcher Babies. In een geweldige andere review die ik las over het album kwam Butcher Babies naar voren als een duo (met een band achter zich) overgefrustreerde vrouwen met relatie-issues dat met Goliath een schijf uitbrengt die vooral wordt geluisterd door boze vrouwen die een appeltje te schillen hebben met hun partner. Het ‘nipple-tape’ verschijnsel is ook reeds veelbesproken, het zou een slechte invloed op de jeugd hebben.

Zonder verdere verrassingen krijg je dan precies wat je verwacht, een band die de mosterd haalde bij Kitty en Otep vol female agression, maar tegelijkertijd ook nog erg opzoek is naar een eigen identiteit. De extreme female fronted metal van de Butcher Babies klinkt daarom wisselend naar componenten uit thrash, djent- en elektronica metal, maar ook is er soms een vette Pantera-groove te vinden, zoals in de titeltrack. Een hoop agressie van twee vrouwen, hoekig gitaarwerk dat het voornamelijk moet hebben van de powerchordgrooves en melodieën, en een geheel dat wordt opgeleukt met enkele breakdowns. Al met al is het best een respectabele plaat, de minpuntjes even door de vingers gezien. Nergens origineel, maar een goede poging tot het opzetten van een nieuwe hype in de extremere female fronted metal.

Butcher Babies - Goliath

1. I Smell A Massacre
  2. Magnolia Blvd