Stormlord – Hesperia

Stormlord – Hesperia
Trollzorn Records, 2013

Bij het album The Gorgon Cult ben ik afgehaakt destijds. Zo kwam mij ook pas tijdens het speuren voor deze nieuwe schijf ‘ten gehore’ dat er in 2008 ook nog het album Mare Nostrum is uitgekomen. Stormlord leerde ik kennen ver na de switch van deathmetalband naar symfonische blackmetalband. The Curse Of Medusa vond ik een topplaat, de beste uit hun discografie. The Gorgon Cult was voor mij al té overgeproduceerd naar de maatstaven waarmee Stormlord juist zijn muziek altijd maakte. Met het nieuwe Hesperia lijkt er al helemaal in de verste verte niets meer van het oude geluid over te zijn. Een dik geproduceerd album met gelikte symfonische black metal, met de nodige pagan- en Vikinginvloeden.

Ik ben niet helemaal kapot van Hesperia. Helaas is het een vrij inwisselbare schijf geworden. De intro van track Aeneas, de eerste van de lijst, begint dreigend maar weinig origineel. Wél moet ik bekennen dat de bombastische opening met de gitaren lekker is, een gevoel van grootheidswaan weerspiegelt. Duidelijk is al wel dat Stormlord in deze huidige tijd meer in het straatje van Graveworm en in mindere mate Catamenia is gaan passen. De gehele uniekheid van deze band is in het niets verdwenen.

Vijf jaar hiervoor heeft de band weinig tot niets meer laten horen, met Hesperia zou de grote comeback gemaakt moeten worden. Een comeback is er, in feite heb ik ook geen hele negatieve dingen aan de plaat op te merken, maar de grote sterkte is er een beetje vanaf. Geen rauwigheid, geen chaotische black metal meer (al is chaotisch een relatief begrip), getriggerde blastbeats en een gouden randje om de extra gepolijste cd is wat het geworden is. Jammer, ik droeg de band altijd zo’n warm hart toe. De puntenscore is dan ook gebaseerd op de afweging tussen dat gevoel en de kwaliteit van het eindproduct.

Stormlord - Hesperia

1. Aeneas
  2. Motherland