Debauchery – Kings Of Carnage

Debauchery – Kings Of Carnage
Massacre Records, 2013

Kill, hack, slash. Kill hack, slash. Kill,hack, slash. Blood god kills. Blood good kills. Blood god kills. Geen enkele band, zelfs Cannibal Corpse of Six Feet Under niet, maakt het zichzelf zo gemakkelijk als Thomas Gurrath. Hij doet het al tien jaar en voor wie de tel kwijt is: dit zijn achtste plaat. Je mag zeggen dat de ex-leerkracht uit Stuttgart elke keer hetzelfde doet, maar hij is er wel goed in. Hij belooft trouwens een aantal genres te doorbreken ter ere van zijn decenniumviering.

En hij houdt woord. Demonslayer is zowaar een speedmetalsong met snel over de snaren krabbende temporiffs, veel melodiehaken en razendsnelle basdrums. Hij pingelt ook heel vaak. Eerst denk je dat het als grap bedoeld is – wellicht is dat ook zo – maar hij doet dat jandorie een stuk origineler dan al die serieuze prog- en postlieden. Gauw genoeg marcheert het stompende hardrockritme er met een bataljon logge groovehamers achteraan in supersong Let There Be Blood. Zoals gebruikelijk intellectuele repetitieve slogans over moorden, snijden en bloedgoden. Daarnaast produceert hij wel eens een niersteenuitplassende scream en zelfs een paar cleane achtergrondvocalen. De beukgrooves bulldozeren over de basdrumpijnbanken en doen dat met zulke efficiënte, kaarsrechte ritmes dat het bijna NDH-allures krijgt.

De titelsong en Johnny Cash-parodie Man In Blood zijn van die typische, dampende en logge hardrockers op zompige bassen en met motorolie ingevette beenderzaagsound op de gitaar, waarvoor de band zo gehaat ofwel aanbeden wordt. Er volgen echter nog verrassende stijlbreuken. Wat dacht je van de triomfantelijke truemetalriddermelodieën in Victory Awaits of het black/thrashende slotnummer met pitchvocalen. Het grappige is dat hij in al die genres heel veel echte genrebands naar huis speelt. Enige probleem is – en ook dat is een wederkerig feit – de gebrekkige consistentie. Er staan weer te veel saaie songs als Killerbeast of Murder Squad tussen. Zijn albums zullen nooit hoogvliegers worden, al is het Thomas er gewoon om te doen om al zijn criticasters nog eens op stang te jagen. Die missie is geslaagd.

Tracklisting
Debauchery-KingsOfCarnage

1. Coming Of The Dragons