Ereb Altor – Fire Meets Ice

Ereb Altor – Fire Meets Ice
Cyclone Empire, 2013

Zie daar, de nieuwe Ereb Altor. Album nummer vier van de Zweedse Quorthonisten. Ook deze keer staat het album bol met verwijzingen naar Bathory, de titel van het album alleen al zegt voldoende, al had Quorthon natuurlijk geen monopolie op vuur en ijs.

Het duurde bij mij vrij lang eer ik deze band wist te appreciëren. Het ligt er namelijk vinger- en duimdik op dat Ereb Altor de jaren ’88 tot ’90 van Bathory wil herbeleven. Ook nu weer, meteen vanaf het openingsnummer. In The Chosen Ones gaat men lekker door met de epische Scandinavische heroïek, inclusief de hooooo-hooooo en haaaa-aaaaaaa’s en wat vals gezang in de hoge noten, die Quorthon evenmin machtig was. In dit nummer komt wel een lekker duister stuk black voor, dat me doet denken aan het debuut van Ajattara (Nifelheim is nog zo’n nummer).

Prima uitgebalanceerd. Ook later op deze plaat halen ze deze methodiek nog eens boven. Het geeft breedte en diepgang aan Fire Meets Ice, net als de atmosferische pagan Moonsorrow-stukken (The Deceiver Shall Repent) die verspreid zitten tussen de Bathory-burchten. Het gaat bij er momenten ook best hard aan toe, Post Ragnarök laat toch een andere kant van Ereb Altor horen, de blackmetalkant van Bathory eigenlijk. Afronden doen ze in ouwe getrouwe epic viking metal style met Our Legacy. Wat had u gedacht.

Fire Meets Ice is meteen mijn favoriete Ereb Altor-album geworden. Er staan enkele krakers op in oude stijl, er staan nummers op met een overtuigend wisselend verhaal en scenario en er wordt ook vooruit gekeken. Hij luistert gewoon erg lekker weg. Dat gaat steeds meer de goede kant op.

Ereb Altor - Cyclone Empire

1. Fire Meets Ice
  2. The Chosen Ones