Oslo Ess – #199 Live Akustisk Fra Rockefeller

Indie Recordings, 2013

De Noorse punkgroep Oslo Ess speelt doorgaans licht verteerbare pop-punk. Hun tweede plaat Verden På Nakken, Venner I Ryggen werd door collega Yves gesmaakt een kreeg een dikke pluim. We zijn ondertussen een jaar later en de band kan rekenen op een mooie schare fans in het thuisland en staat deze zomer op een massa concerten in het hoge noorden. Hun eerste liveplaat zou wel eens een succes kunnen worden, al kan je het geen Zwaar Metaal noemen.

Zoals de titel al doet vermoeden is #199 Live Akustkik fra Rockefeller een akoestische plaat, vanuit een uitverkochte Rockefeller Music Hall in het hart van Oslo (ongeveer 1.300 plaatsen). Akoestische punk klinkt niet vanzelfsprekend, en veel punk blijft er niet over van de muziek van Oslo Ess. Het concert wordt grotendeels gedragen door de stem van zanger Åsmund Lande en de gitaar van Peter Larsson. Wat overblijft is fijn luistervoer, maar niet voor iemand die op zoek is naar een stevige dosis punk. Er zijn wel enkele nummers akoestisch uptempo, wat goed werkt en de vaart erin houdt. Zo varieert het album tussen ballades en vrolijke liedjes die ongetwijfeld goed zullen scoren bij het brede publiek.

In totaal dertien fijne nummers en een handvol bindteksten waar ik geen woord van versta. Zonde, want je krijgt wel het idee dat het leuke nummers zijn die je gerust kan meezingen, al houdt de zaal het eerder bij zitten en luisteren. En dat is een minpuntje van dit livealbum: de rol van het publiek blijft redelijk beperkt. De uitstekende klank gaat ten koste van de live-ervaring. Het publiek is maar beperkt hoor- en voelbaar tijdens de nummers, echte meezingers vind je enkel op het einde van het album.

#199 Live Akustkik fra Rockefeller is een uitstekende plaat, die Oslo Ess in Noorwegen geen windeieren zal leggen. Om ooit internationaal potten te kunnen breken is de taalbarrière waarschijnlijk te groot, toch voor muziek die zich eerder op de mainstream lijkt te richten.

Oslo Ess - #199 Live Akustisk Fra Rockefeller

1. God Morgen
  2. Caroline