Smohalla & Omega Centauri – Tellur/Epitome

Duplicate Records, 2013

Avant-garde black en de wat meer conventionele black passen prima op één gedeelde schijf. Twee “extremiteiten” tegenover elkaar, garant voor twee verschillende geluiden. De Fransmannen van Smohalla nemen de eerste vier tracks voor hun rekening met hun experimentele avant-garde (post) black metal, het Belgisch/Britse Omega Centauri plakt er nog drie nummers achter.

Smohalla heeft sinds 2011 weinig meer van zich laten horen. Op deze split wordt duidelijk dat de band zichzelf ontwikkeld heeft. Het overgrote deel van de chaos is verdwenen uit de composities en waar die chaos nog wel aanwezig is, is deze in ieder geval beter gestructureerd dan ooit tevoren. De lagen elektronica, afkomstig van de synthesizers, ligt beter in het geheel van de meer technisch georiënteerde gitaarriffs. Het nummer Ô Déluge is slechts een zeer downtempo track met een elektronische beat en spookachtige ruimtegeluiden, de overige drie chansons zijn meer traditioneel aan metal maar met een artistieke visie.

Omega Centauri’s aandeel duurt veertig minuten, gemanifesteerd in twee tracks van rondom de tien en één track van ruim twintig minuten. Deze laatste, Desuetude is helaas niets anders dan een gitaarloopje op herhaling met op de achtergrond een opgenomen regenbui. Vervolgens valt er acht minuten complete stilte in de track om te sluiten met een soort van “bonustrack,” een atmosferisch en ambientachtig stukje duisternis. Tracks Naissance en Submission houden het tussen rauwe Scandinavische black met ietwat meer post-black-invloeden in die laatste. Doe mij dan maar Naissance, dat met rauwe demonische screams en een gedempt en typisch drumritme psychedelisch wordt gemaakt door tegendraadse gitaren en ijle keyboardsounds.

Tracklisting Smohalla – Tellur:
Smohalla & Omega Centauri - Tellur/Epitome

1. Sa Voix Transperce Nos Fronts