Galaktik Cancer Squad – Ghost Light

Galaktik Cancer Squad – Ghost Light
Hypnotic Dirge Records, 2013

De Duitser Argwohn bouwt al enkele jaren aan de weg met zijn eigen haatvolle soloproject. Eerst dacht ik even dat dit weer een inzamelactie was voor het goede doel, maar toen bleek dat ik de naam wat fout begrepen had. Drie jaar is de man bezig en hij zit aan zijn vierde album, wat dus maakt dat er een behoorlijke drive in het schrijven zit. Toch kan je Galaktic Cancer Squad nergens simplistisch of makkelijk noemen en lijkt het omgekeerde zelfs waar op deze Ghost Light. Black metal, maar met een symfonisch en postrock-achtig randje.

Het zijn vijf songs geworden, maar toch goed voor een klein uur aan materiaal. Argwohn brengt telkens een structuur die je meezuigt en waar je altijd wel iets nieuws in kunt terugvinden. Mij doet het zelf sterk denken aan het iets oudere Wolves In The Throne Room, tenminste als je kijkt naar de diepgang van dit melodische materiaal en de gelaagdheid van deze muziek. Dit project duikt echter wat andere richtingen in en doet me zowel denken aan atmosferische explosies van Totalselfhatred als het betere postrock-materiaal. When The Void Whispers My Name is misschien wel de track waar deze artiest zijn ziel het meest heeft in gestoken, al is niets op dit plaatje echt ondergeschikt aan de rest. Overal heb je die melodische kolk en energieke drumpartijen die Ghost Light tot een machtig plaatje maken, maar ook durft de man de strijd aan met atmosferische rustpunten en pianopartijen die weer gecontroleerd losgelaten worden voor iets stevigers.

Het enige wat me eigenlijk nog wat stoort is de nogal grunterige zanglaag van deze man. Ik las dat dit project vroeger volledig instrumentaal was en vraag me dan ook af of het niet beter zo gebleven was. In elk geval, muzikaal is dit zeker hoogstaand materiaal voor fans van het oudere Wolves In The Throne Room.

Galaktik Cancer Squad - Ghost Light

1. Ethanol Nebula
  2. When The Void Whispers My Name