Vicolo Inferno – Hourglass

Vicolo Inferno – Hourglass
Logic(il)logic Records, 2013

Vicolo Inferno heeft haar naam ontleend aan een bloedige strijd tussen twee Italiaanse adellijke families die aan het begin van de zestiende eeuw woedde en waarbij nogal wat bloed vloeide. Letterlijk betekent de bandnaam de hel-steeg. Muzikaal en tekstueel is deze strijd de belangrijkste invloed van Vicolo Inferno. Wat voor de muziekliefhebber vooral van belang is, is natuurlijk of het een beetje te beluisteren is allemaal. Welnu, dat is alleszins het geval.

Muzikaal lijkt Vicolo Inferno op het eerste gehoor op twee gedachten te hinkelen. Van de ene kant maakt men stevige rock met invloeden uit de Amerikaanse scene. Denk aan de hardere tracks van Whitesnake en je komt in de buurt. Daarnaast staan er enkele rustigere tracks op die tegen AOR aanschurken. Na meerdere luisterbeurten blijkt dat Vicolo Inferno twee zijden van een breed muzikaal spectrum goed beheerst en door de rustigere songs op een juiste manier over Hourglass te verdelen ontstaat een goede balans.

Wat bij de eerste luitserbeurt direct opvalt is het meer dan prima gitaarspel dat wordt gebracht door iemand die weet dat een goede riff niet perse uit veel noten hoeft te bestaan maar zijn kracht juist haalt uit het feit dat hij simpel maar doeltreffend klinkt. In de eerste twee nummers wordt dit prima geëtaleerd. Daarna volgt het eerste hoogtepunt van Hourglass in de vorm van Tombstone welke zomaar de soundtrack voor een moderne western had kunnen zijn. Verder bevat iedere song een goede solo met een lekkere vette Gibson-sound.

Hourglass is een sterk debuut van deze Italiaanse band die in de smaak zal vallen bij liefhebbers van heavy rock en bij AOR-luisteraars.

Vicolo Inferno - Hourglass

1. Hardesia