Fuck Buttons – Slow Focus

Fuck Buttons – Slow Focus
ATP Recordings, 2013

Wellicht fronsen je wenkbrauwen bij het lezen van deze naam op Zware Metalen. Het is namelijk geen metal en zelfs geen rock. Fuck Buttons is namelijk een Brits electronicduo dat al behoorlijk wat successen heeft geboekt, onder andere werd het nummer Olympians van Tarot Sport gebruikt in de soundtrack van de Olympische Spelen in 2012.

Waarom wordt dit album toch op Zware Metalen besproken? Omdat het één van de electronicacts is die een liefhebber van metal ook zou kunnen waarderen. Brainfreeze laat dit gelijk zeer duidelijk horen met stuwende drums en een muur van synthesizers. Fuck Buttons valt met de deur in huis. Na vier minuten komt er een twist die ervoor zorgt dat het melodieuze wordt vervangen door dreiging. De synthesizers worden almaar scherper en de drums worden steeds primitiever in aanpak.

Slow Focus is in tegenstelling tot Tarot Sport een vrij duister album geworden. Tarot Sport had een aantal momenten die zowat een gevoel van euforie opwekten, die zijn hier niet te vinden. Year Of The Dog heeft arpeggiosynths (een arpeggio is een akkoord waarvan de tonen na elkaar gespeeld worden) door het hele nummer heen in combinatie met dissonante strijkers. Het voelt meer als een brug tussen Brainfeeze en The Red Wing dan als een nummer dat op zichzelf staat.

The Red Wing is de eerste single van Slow Focus en dat is zeer begrijpelijk. Een lekker stoffige hip-hopbeat wordt zowat overstemd door zeer vervormde synthesizers. De opbouw in dit nummer heeft veel weg van post-rock, na vijf minuten barst The Red Wing namelijk helemaal open in een prachtige climax. Het is een rijke geluidsmuur die vooral geluisterd door de koptelefoon heel erg indrukwekkend is. Aan het eind wordt de hip-hopbeat ineens zeer prominent en wordt de muur gesloopt.

Tot nu toe heeft vooral de melodie de voorgrond, maar op Sentients komt ineens een dreunende beat met veel noise tevoorschijn. De synthesizers sluipen nu door de muziek heen waardoor het nog wat duisterder aanvoelt. Dit nummer zou zo in een soundtrack van een horrorfilm gebruikt kunnen worden. Prince’s Prize geeft vervolgens wat ademruimte aan de luisteraar.

Maar dan komen er nog twee epische stukken van tien minuten langs. Allebei komen ze zeer sloom op gang maar als ze dan bij het absolute hoogtepunt zijn aanbeland zijn ze ook echt adembenemend. Het blijft zeer duister maar toch verliest het geen glans. Slow Focus is een groots album geworden maar de rauwe randjes blijven er aan zitten. Fuck Buttons weet zeer goed hoe je een bepaalde sfeer moet neerzetten en hoe je een track moet opbouwen.

Fuck Buttons - Slow Focus

1. Brainfreeze
  2. Year Of The Dog