Magnus Karlsson Freefall – Magnus Karlsson Freefall

Frontiers Records, 2013

Nog niet zo heel lang geleden besprak ik Timo Tolkki’s Avalon. Een zogenoemde superband, een collectief van muzikanten onder begeleiding van meestal één gitaarvirtuoos. We kennen er natuurlijk meer, maar ook Primal Fear-gitarist Magnus Karlsson doet het nu even. Hoewel Magnus zelf ook op vier tracks de hoofdvocalen verzorgt heeft hij een acceptabel blik gastvocalisten opengetrokken. Russel Allen van Symphony X natuurlijk (en niet geheel ontoevallig ook te horen op de schijf van Timo Tolkki), Ralf Scheepers van Primal Fear zelf, maar ook de minder bekende Rickard Bengtsson van Last Tribe bijvoorbeeld (goh, het nummer dat hij inzingt heet ook Last Tribe). Verder onbelangrijk feitje is dat er geen vrouwelijke vocalen te vinden zijn, scheelt ons ook weer een Sharon Den Adel-momentje.

Frontier Records is ook net het perfecte label om dit soort platen uit te geven. De gelikte (hard)rock met knuffelrocktouch vormt een brug met symfonische heavy metal, een stijl die meer bands onder het label benaderen. Het varieert ook nu weer enorm per vocalist (uiteraard) hoe de tracks klinken. Magnus zelf is vrij consequent in zijn composities, alle instrumenten verdeelde aandacht en allemaal hun minutes of fame. Een warme en gladgestreken productie als een deken over de opnames, et voila. Opener Free Fall klinkt mede door Allen meteen als een enthousiast welkom. Met een gitaarriff die ook de soundtrack van Rocky Balboa’s trainingsessies niet had misstaan en een wat donkere, doch door de sterrenhemel verlichtte hardrocksymfonie vind ik dit meteen één van de beste tracks van het album. Het rockt met een licht goddelijke sfeer, alsof Russel elk moment met engelenvleugels kan opstijgen. Natuurlijk kan Magnus op het eerste nummer niet meteen achterblijven en neemt hij al spanning opbouwend enkele tientallen seconden voor zijn rekening om de vingers en de snaren warm te maken, om vervolgens de repeterende refreintjes te voorzien van diverse solo’s. Higher, Not My Saviour, Ready or Not, Last Tribe, Fighting en Dreamers And Hunters zijn de tracks die daarna de meest indrukwekkende solo’s bevatten. Duidelijk wordt daarmee dat de liedjes die Magnus zelf inzingt wel een niveautje lager liggen op de ladder van zware rock, ze zijn vooral op ballads gericht. Helaas kunnen te veel ballads wel eens voor een overkill zorgen op een album, dus skip ik ze de volgende keer wel bij het luisteren.

Verder vind ik zo geen reden om dit album negatief te benaderen, persoonlijk kan ik dit soort projecten altijd wel waarderen, ze stellen nimmer echt teleur. Nu is het nog even afwachten op de nieuwe plaat van Ayreon, want dat blijft toch de superband der superbands.

Magnus Karlsson Freefall - Magnus Karlsson Freefall

1. Free Fall
  2. Higher