Mythery – The Awakening Of The Beast

Mythery – The Awakening Of The Beast

Mighty Music, 2013

Mythery is het geesteskind van de Deense drummer en componist Nikolaj Holger die twee jaar heeft gewerkt aan dit debuut, The Awakening Of The Beast. En hebben we hier daadwerkelijk met een beest van een symfonische progplaat te maken? Ja en nee.

The Awakening Of The Beast klinkt als een klok. De composities zijn doordacht, de bombast is aanwezig, en de viool die de partijen die normaal gesproken de leadgitarist voor zijn rekening neemt geeft Mythery dat beetje meer cachet om zich te onderscheiden van de vele genregenoten. De vele klassieke invloeden die in de muziek worden gestopt vallen goed samen met de bombastische, maar tegelijkertijd niet al te zware metal. De plaat is in twee delen opgeknipt. De eerste vier tracks zijn afzonderlijke nummers en de laatste vier nummers vormen het titelnummer. Het is met name in dit epische werk dat de band mij erg doet denken aan Kansas ten tijde van Leftoverture gecombineerd met een band als Kamelot. En dat bevalt mij prima.

Wat mij minder bevalt is het feit dat de muziek overwegend midtempo is, de melodieën naar verloop van tijd wel erg veel op elkaar lijken en dat er bijna geen lekkere gitaarsolo is terug te vinden op The Awakening Of The Beast. Het had allemaal wel een tikkie zwaarder gemogen. Iets meer gif en wat minder weemoed had wonderen gedaan. Daarnaast komen sommige overgangen wel erg abrupt wat bevreemdend overkomt.

Uiteindelijk slaat de meter wel de goede kant op voor deze Deense act. De gemiddelde leeftijd van dit orkest ligt zo rond de 25. Het talent is nadrukkelijk aanwezig, zo goed als alle bandleden studeren aan het conservatorium, en de ideeën zijn er ook. Daarnaast betrapte ik mij erop dat ik de promo al een keer of vier heb gedraaid, puur omdat de muziek lekker wegluistert. En dat is ook wel eens prettig. Al met al een geslaagd debuut met de nodige aanknopings-, maar ook verbeterpunten voor de toekomst.

m200

1. Another Universe

2. Epoch of Destruction