No Man Eyes – Hollow Man

No Man Eyes – Hollow Man
Target Records, 2013

Onstaan uit de as van Graveyard Ghost en nu debuterend met Hollow Man. Italiaanse semi-power metal met een vrij hoog aanstekelijkheidsgehalte en gespeeld door een viertal mannen. Waarom semi-power metal? De band profileert zich als dusdanig, ondanks dat men zelf weet (en de critici beschrijven) dat de muziek iets complexer is dan dat.

De power- en het heavy-gedeelte vinden we voornamelijk terug in de gemiddeld hoge pitchvocalen van zanger Fabio. Hij zingt zuiver en naar het niveau van de muziek, maar om naar te luisteren vind ik hem één van de zwakkere schakels. Drummer Michele trapt lekker door met een techniek die op de snelste stukken redelijk naar deathmetaltechnieken neigt. Wel valt mij meermaals op dat zijn dubbele basdrumaanslagen regelmatig buiten het ritme vallen, en er zijn meer van dat soort schoonheidsfoutjes. Vrij rommelig, zwakke schakel nummer twee.

De gitaren spelen wat hoekig en veelal in simpele powerchord-herhalingen, en in de riffs horen we variërend heav ymetal-patronen, hard rock-riffs en wat zwaarder rauwer werk (door Megadeth geïnspireerd). Helaas blijft die simpelheid wel op een regelmatige basis terugkeren, waardoor het weinig vernieuwend overkomt. Gelukkig is het niet allemaal dramatisch, want er zitten ook degelijke melodisch en symfonisch verantwoorde stukken in. Gitaarsolo’s en vreemde snaarconstructies zoals Dream Theater dat ook zo mooi kan bijvoorbeeld. Die stukjes zijn de moeite van het luisteren meer dan waard. Zie de track hieronder vanaf 2:50 minuten of zoek anders het nummer Isolation eens op.

Het geheel overwogen is het geen grandioos goede plaat, maar ook weer geen deprimerend slechte. Duidelijke minpunten voor de zanger en de weinig originele slappe teksten én een paar minpuntjes voor de wat rommelige drummer. Pluspunten worden vooral behaald wanneer de band van de rode lijn afwijkt en de weinig krachtige heavy power metal inruilt voor wat gitaarsolo-extravaganza.

No Man Eyes - Hollow Man

1. Strive
  2. Hollow Man