Darkane – The Sinister Supremacy

Darkane – The Sinister Supremacy
Massacre Records, 2013

Er was een tijd dat Massacre Records een grootheid was, sublieme platen uitbracht, niet weg te slaan was uit mijn boodschappentasje. Nu is het heel wat minder. Veel bands dienen alleen voor de Duitse markt of zouden toch aan de douane tegengehouden moeten worden wegens kwalitatief minderwaardig. Eén van de grootste bands op het label is tegenwoordig Darkane. Een band die mij nog nooit teleurgesteld heeft. Ook nu niet, met dit zesde album. Hun oorspronkelijke zanger is trouwens terug, die het debuut Rusted Angel inblafte. Een goeie zet!

Na een herkenbare Darkane-intro vliegen de stukken er meteen af. Veel uptempo thrash vermengd met het beste wat melodeath te bieden heeft. Niets compromissen, gewoon doorbeuken en een naargeestige melodie ertussen mikken voor de catchyness. Gitarist Klas Ideberg tovert lekker snedig materiaal tevoorschijn, zoals hij dat ook doet bij funthrash-band Terror 2000 en Peter Wildoer vuurt de patronen af op zijn gekende manier met een even gekende Daniel Bergstrand-productie. De ruggengraat van de band als je het mij vraagt. Het titelnummer is nog wat aan de lieflijke kant, een nummer als Mechanically Divine neemt je gelukkig terug mee naar het debuut van Darkane. Vocalist Lawrence Mackrory draagt daar natuurlijk toe bij, met zijn even herkenbare gesnauw. Hij klinkt dan wel iets minder zuur, het drama-gehalte in zijn gezongen stukken is opperbest gebleven. Nu en dan even een lauw nummertje laten passeren à la The Decline en dan weer headbangen als vanouds op Humanity Defined (samen met Collapse of Illusions en By Darkness Designed het beste nummer op The Sinister Supremacy). De verrassing is er al lang af, gelukkig vinden ze het nog steeds prima om hun troeven uit te spelen.

Darkane

1. Sounds of Pre-Existence
  2. The Sinister Supremacy