Hellish War – Keep It Hellish

Hellish War – Keep It Hellish
Pure Steel Records, 2013

Brazilië is nou niet het meest toonaangevende land waar het heavy metal betreft. Toegegeven, het land bracht ons onder andere Sepultura, Ratos de Porao en Viper en deze beschikken over een internationale fanbase maar toch komen er geen massa’s bands vandaan. Het is daarom des te verrassender dat er heavy metal wordt gemaakt en dan ook nog van een dergelijke klasse. Hellish War speelt heavy metal met flink wat powermetalinvloeden, die behoorlijk Europees klinkt. Er is goed geluisterd naar Iron Maiden en Judas Priest zonder dat het zelfs maar naar plagiaat riekt en dat is knap!

De muziek van Hellish War bevat stampende dubbele-bass, twin-gitaarpartijen en een hoge melodieuze zang. Nieuwkomer Martins heeft een fijne en warme, krachtige strot. Wanneer hij deze opentrekt is het altijd zuiver en hij is daarmee een aanwinst voor Hellsih War.

Het drum-intro en de daarna ingezette gitaarpartij van Reflects On The Blade doet denken aan Painkiller en vormt samen met het daaropvolgende Fire And Killing voor spetterend vuurwerk. Master Of Wreckage is een ander hoogtepunt waarin de band opnieuw laat zien door Europese metal beinvloed te zijn. De invloeden van Helloween liggen er bovenop en toch klinkt het authentiek.

De totale speeltijd ligt op bijna 68 minuten, verdeeld over tien tracks. De speelduur doet echter niets af aan de kwaliteit. Nergens wordt het saai en elke, toch al sterke, track wordt na enkele minuten opgesierd met weer een nieuwe sterke riff of solo. Het is te hopen dat de band ook buiten hun eigen land succes weet te oogsten. Aan de kwaliteit van Keep It Hellish zal het niet liggen.

Hellish War - Keep It Hellish

1. Keep It Hellish
  2. The Challenge