Pursuing The End – Symmetry Of Scorn

Pursuing The End – Symmetry Of Scorn
Bakerteam Records, 2013

Weer een debuut, weer uit Italië. Hoe krijgen ze het voor elkaar in dat land. Dit keer geen power of symfonische metal, geen überbrute technical death, maar metalcore. Metalcore met invloeden uit de elektronische muziek, dance, pop en het gevoel voor audiovisuele aspecten van de bandleden verwerkt in de muziek. Overigens is onderstaand videoclipje niet het beste voorbeeld van dit alles, maar het betreft een officiële video van de band. Graag wil ik nog even uitspreken hierbij dat het tijd wordt dat er eens echt gevaarlijke slangen gebruikt worden in videoclips (en in dit geval op de omslagfoto van de Facebook van de band). Ikzelf ben al een klein decennium ervaren slangenhouder en die lamme pythons en flauwe boa constrictors maken het geheel nou niet echt dreigender (in het geval ‘rekwisiet voor een metalvideo’).

Ik kan het beter uitleggen aan de hand van bijvoorbeeld het openingsnummer. Dit begint met een enkele beat en een keyboarddeuntje dat vermoedelijk de dance/trance-kant opgaat. Niet veel later komt er een dubstep-achtige mix doorheen en even waan je je in een Lady Gaga– liedje tot de band losgaat op de eigen instrumenten. Metalcore met veel melodie en herkenbare drum- en gitaarpatronen. Hierna gaat het in het tweede nummer verder met meer toegankelijke en standaard metalcore met weinig poespas. Ook de rest van het album herbergt ineens weinig elementen meer van die andere invloeden en dat is best een afknapper. De band had hier namelijk een iets unieker werk van kunnen maken als men de elektronica- en dance-invloeden beter had benut in elke track. Verder blijft het een voortrazend stukje muziek met weinig inventieve ritmes en ligt het een beetje in de lijn van Lamb Of God en Trivium, maar dan met veel meer melodie. Pursuing The End schuwt namelijk de wat rustigere momenten niet, maar gooit daar dan weer wat uitgemolken vioolgeluiden doorheen. Zowel de zang van Chiara en Giacomo wordt soms zelfs wat irritant aangezien er vaak van de hak op de tak wordt gesprongen met het vertolken van de teksten. Was deze schijf een vernieuwende mix van metalcore met gotische melodie en dubstep- of dancebeats geweest, hadden ze er een fan bij. Helaas doet de band niet wat de omschrijving belooft.

Pursuing The End - Symmetry Of Scorn

1. The Last Truth
  2. Something Remains