Locus Titanic Funus – Castus Lacrima

Locus Titanic Funus – Castus Lacrima
Metalscrap / Another Side Records, 2013

Wat begon als Russisch eenmansproject is na de vondst van een zangeres een duo geworden. Locus Titanic Funus opereert vanuit Moskou en maakt doom geïnspireerd door death- en blackmetal maar met de schoonheid van gothic metal. Voorlopig zal dit een studioproject blijven, mits Alexey nog eens zin krijgt een complete band bij elkaar te schrapen. Om rustig te beginnen bestaat het openingsnummer louter uit een vioolsymfonie, fluisterende vocalen en synthesizers.

Gaandeweg komt bij mij het besef dat ik naar een vrij sterk album aan het luisteren ben. De doom ligt echt als een dikke laag mist over de tracks heen, de lucht is te snijden, dromerig en zwaar. Afwisseling in de vocalen is aanwezig. Alexey zelf trapt in track twee af met een grunt die vermoedelijk uit zijn tenen komt, zo diep, maar clean zingen doet hij ook niet geheel onverdienstelijk (voor het eerst te horen in track drie). Ook de blackmetalpassages doet hij met verve met blackmetalzang, passend bij de sfeer. Zoals het betaamt is het tempo op deze naar funeral doom neigende schijf tergend langzaam, ware het niet dat de drumcomputer ook wel eens in de versnelling gaat, gepaard met hysterische en buitenaards klinkende synthesizertonen (de bovengenoemde blackmetalpassages dus). De zogenaamde audiovox die in fatsoenlijke synthesizers te vinden zijn kunnen wel wat op de zenuwen gaan werken omdat ze in bepaalde tracks eigenlijk te vaak herhaald worden, anderzijds zitten er wat verrassende stukken tussen met zelfs wat gitaarsolo’s en een duidelijke rol voor de basgitaar. Zelfs toen ik me afvroeg waar hij bleef hoorde ik het kerkorgel luid en duidelijk in mijn oren galmen.

Voor zover dit een eenmalig studioproject lijkt te zijn mag het resultaat er wel zijn. Een intrigerende en zware melancholische sound, niets op aan te merken. Zes tracks en een speeltijd van bijna drie kwartier is in ieder geval voldoende, veel meer had er niet op hoeven staan ook. Liefhebbers van het gothic- en/of doomgenre komen wel aan hun trekken, want zoals in de eerste alinea omschreven; de schoonheid van gothic is zeker aanwezig!

Locus Titanic Funus - Castus Lacrima

1. Locus Titanic Funus
  2. ??????/Morphine