Erimha – Reign Through Immortality

Erimha – Reign Through Immortality
Victory Records, 2013

Erimha is het Summerische woord voor leger en getuige de bandfoto heeft dit Canadese gezelschap zich een imago aangemeten dat in overeenstemming hiermee is. Ook op het muzikale vlak zijn er raakvlakken met een leger. Het geheel klinkt goed georganiseerd, en Erimha deelt enkele klappen uit die goed raak zijn. Het derde wapenfeit is een klapper geworden waar danig rekening mee mag worden gehouden.

Het schijnt dat Erimha in de voorbereiding naar Reign Through Immortality over drie keer zoveel riffs beschikte als er uiteindelijk op dit album terecht zijn gekomen en dat is goed te horen want er staan geen vullertjes op deze cd. Pure black is het wat deze heren spelen met een navenant naargeestige sfeer. Muzikaal klinkt het erg gelaagd en het vergt meerdere luisterbeurten voordat de nummers herkenbaar worden, hetgeen in dit genre als compliment gezien mag worden. De teksten zijn hierop een goede aanvulling. Zij handelen over paralelle universums en verschillende werkelijkheden.

Punt van kritiek is wel dat enkele songs waar het de riffs en zang betreft behoorlijk op Dimmu Borgir en, in mindere mate, op Behemoth lijken. Sommmige riffs hadden zo op Enthroned Darkness Triumphant kunnen staan. In afsluiter Metempsychosis komt even een stuk cleane zang voorbij en ook dan zijn de vergelijkingen met hun Noorse inspiratiebronnen alom tegenwoordig. Het verschil tussen beide bands zit er in dat bij Erimha de toetsen minder prominent aanwezig zijn.

Een interessante band die met deze release wel eens hoge ogen zou kunnen gaan gooien in de scene. Als je de band al langer kent kun je deze cd blind aanschaffen. Als dit je eerste kennismaking is en/of je fan bent van Dimmu Borgir verdient het aanbeveling Reign Through Immortality te checken.

Erimha - Reign Through Immortality

1. Enlightenment
  2. Ascetic