Lacerated And Carbonized – The Core of Disruption

Eternal Hatred Records, 2013

Toen ik Lacerated And Carbonized vorig jaar live aanschouwde, werd ik redelijk weggeblazen door wat deze Brazilianen me lieten horen. Statische riffs en aanslagen werden gecombineerd met moordende blastpartijen die op zichzelf al een lust voor zowel oog als oor waren. Twee jaar na langspeler Homicidal Rapture is het nu tijd voor The Core of Disruption.

Wat de band nu voorschotelt is in bepaalde zin exact hetzelfde als enkele jaren geleden, alleen mist het geheel die ontzettend fijne agressie. Oké, goede riffs heeft deze band nooit gemaakt, maar als dit ook nog eens gepaard moet gaan met saaie vierkwartsritmes op een bedje van (doorgaans) tamme, dubbele basklopjes, dan frons ik oprecht mijn wenkbrauwen terwijl ik me afvraag wat deze gasten hiermee willen bereiken. Natuurlijk is er hier en daar wel wat smakelijks te vinden hoor. Ik noem een felle track als O Ódio e o Caos of het toch wel naar het niet al te verre verleden refererende Call for Blood met zijn leuke leadwerk en prettige hooks. Toch blijf ik me storen aan de vrijblijvende nummers, die het wellicht live alsnog wel goed doen maar via de thuisspeakers eerder fungeren als auditief slaapmiddel.

Nee, jammer dit. Ik vermoed dat de band een groter publiek wil bereiken (de online promotie en dergelijke is niet mis), maar als dat meteen gepaard moet gaan met een slap afweeksel van je eigen oude werk, dan weet ik niet of dit wel zo’n geslaagd plan is. Hier en daar past men nog eens een rimboe-stukje toe, maar de algemene sfeer op The Core of Disruption leent zich hier helemaal niet voor. System Torn Apart en L.A.C. zorgen ervoor dat er uiteindelijk nog 5 punten bij de eindscore worden opgeteld.

Lacerated And Carbonized - The Core of Disruption

1. L.A.C.
  2. Third World Slavery