Dominic – Persona

Dominic – Persona

Denovali Records,2013

Via het vrij eigenzinnige label Denovali komt er best wel eens wat leuks binnen. Het label heeft vaak de durf om net even wat anders de kans te geven. Deze Noren van Dominic vallen wel onder het metal-label maar onder welk subgenre wordt al een stuk lastiger. Wel weten we dat er met Persona pas een derde langspeler is verschenen in het reeds twaalfjarige bestaan.

De labels die op deze band geplakt worden variëren van post rock tot punk, hardcore en screamo. Waar kom je dan uiteindelijk op uit? Iets wat ergens het midden houdt hoewel de punk erg ver weg gestopt zit. Makkelijker terug te vinden zijn de post rock-elementen die vergelijkingen vinden met werk van Solstafir. Als je dit in de blender doet met het meer toegankelijke werk van de laatste Kvelertak kom je al een eind qua muzikale vergelijking. Dit klinkt inderdaad als een vrij grote variatie over één album bezien en zo voelt het met beluistering ook nogal eens. Dan weer komen er korte post rock-landschappen voorbij die zomaar in een climax knallen, of opeens radiovriendelijk aandoen. Qua vakmanschap en songwriting zit het hier wel snor, ook de vocalen die soms meerstemmig dan weer clean en dan naar screamo neigen zijn netjes uitgebalanceerd in een strakke maar organische productie.

Het meest heikele punt is, zoals eerder gezegd, de springerigheid over de duur de plaat. Het voelt soms als een stuiterbal die de kamer door gaat. Kan je dit goed hebben en staan de genoemde bands bij je in de kast moet je dit zeker een kans geven

dominic 200

1. To Live For
  2. Right For Me