Dire Fate / Rote Mare – split EP

Dire Fate / Rote Mare – Split EP
Rotedoom Records, 2013

Twee obscure doommetalbands uit Australië hebben de handen ineengeslagen en brengen deze split uit. In de geest van Reverend Bizarre, zonder daarbij als een kloon te klinken, proberen zij op deze manier hun doom over de wereld te verspreiden. De opnamen stammen overigens uit 2011, maar doom is meestal niet al te snel.

Aan Dire Fate de eer om deze EP te beginnen. Tot dusver had deze band rondom de gebroeders Atropos drie demo’s uitgebracht. Al vanaf de korte instrumentale opener is het duidelijk dat we hier traditionele doom hebben, met niet al te ingewikkelde, doch wel uiterst effectieve en heavy gitaarriffs. De leadpartijen geven de nummers her en der nog wat extra inkleuring. Minpunt zijn de drumpartijen, vooral bij de roffels klinkt het verre van soepel. Daar zal de band zich moeten verbeteren. De nummers zelf zijn prima. Wat mij betreft wordt deze band een stuk productiever.

Aan Rote Mare de taak om deze EP een waardig vervolg te geven. Daar slagen de mannen rond bandleider Phil Howlett prima in. De korte openingstrack is welliswaar al voorbij voordat je er erg in hebt, maar dan volgt het vijftien minuten durende doommonster The Hour of Doom. Een lekker traag nummer met ook hier eenvoudig maar uiterst effectief riffwerk. Zanger Phil heeft een licht huilerig stemgeluid, dat prima bij dit desperate nummer past. Uiteindelijk gebruikt hij ook nog een soort screams om de wanhoop in dit nummer nog wat extra kracht bij te zetten. De tempoverlaging (ja, dat bleek toch nog mogelijk) aan het einde is erg mooi, alvorens het nummer op volle kracht afgesloten wordt.

Voor de traditionele doomliefhebber is deze split die 35 minuten duurt zeker interessant genoeg. Deze liefhebber zal vermoedelijk wel aangewezen zijn op import om een fysiek exemplaar te bemachtigen.
Via download bij Rotedoom Records (het eigen label van Phil Howlett) kan het uiteraard ook.

Bandnaam - Album