I, The Writer – The Prisoner’s Dilemma

I, The Writer – The Prisoner’s Dilemma
Self Made Records, 2013

Het uit London afkomstige I, The Writer debuteert met z’n eerste langspeler. Dit zeskoppige melodische metalcoregroepje brengt een mix van van alles wat het genre te bieden heeft, veel melodie, breakdowns, pompend hoekig gitaarspel, wat elektronica en een krachtige zang.

Vooral in de coupletten van de nummers ligt de kracht van de band. Vele maten met start/stop-ritmes en knallende breakdowns, strakke ritmevolgende drums en overtuigende vocalen rammen uit de speakers zonder de melodie uit het oog te verliezen. De refreinen zijn wat dat betreft wat gevoeliger en houden het vooral bij melodie boven agressie. Standing Brave staat als eerste op de tracklist en laat de cd eigenlijk starten met een vooral ‘emotioneler’ nummer. De metalcore wordt ondersteund door elektronische strijkers voor de nodige atmosfeer. Uiteindelijk zijn de eerste drie nummers wat soft en komt de band bij To Be A Man wat meer los. This Night Will End dat na het instrumentale The Prisoner’s Dilemma komt begint de vetste groove die op het album te vinden is, tot het helaas vrij snel overslaat naar de in overvloed aanwezige melodische kant van het verhaal.

Bij elkaar opgeteld mist deze schijf toch wel wat elementen om de goede 37 minuten spannend te houden. Meer punten hadden gehaald kunnen worden op het nog meer aanwezig laten zijn van vette breakdowns en beukend geram. Afwisseling in de nummers is dusdanig niet aanwezig dat het schijfje bij een hele luisterbeurt op één lang refrein begint te lijken. Ook het feit dat er met twee vocalisten gewerkt wordt maakt het niet spannender, er had meer uitgehaald kunnen worden.

I, The Writer - The Prisoner's Dilemma

1. Forever…
  2. …Falling To Pieces