Ash Borer – Cold of Ages

Ash Borer – Cold of Ages
Pesanta Urfolk, 2013

Eerder dit jaar besprak ik al de EP Bloodlands van dit Amerikaanse kwintet, en tot mijn verbazing zie ik nog geen half jaar later al weer de volgende promo verschijnen. Helaas gaat het niet om een nieuw album maar om een heruitgave van de plaat uit 2012, getiteld Cold of Ages, en aangezien er vorig jaar om onverklaarbare redenen nog geen aandacht aan dit schijfje was besteed op Zware Metalen leek het me geen slecht idee om ter ere van deze re-release dat alsnog te doen.

Het enige wat er naar mijn mening mis was met Bloodlands was de lengte. Twee nummers met een gecombineerde speelduur van vijfendertig minuten lijkt misschien heel wat, maar in de wereld van Ash Borer is dit slechts een ogenblik. De lang uitgesponnen nummers hebben een haast hypnotiserende werking en komen het best tot hun recht wanneer men echt de tijd en de rust neemt om de muziek zijn werk te laten doen. Zo ook op deze full-length die met slechts vier nummers ruim een uur aan black metal van de bovenste plank ten gehore brengt. Omdat de nummers zo lang zijn gaan elementen als spanningsopbouw en structuur een veel belangrijkere rol spelen en deze band weet als geen ander hoe daarmee moet worden omgegaan. Voeg daaraan toe de heerlijke natuurgetrouwe productie, de verscheidenheid aan riffs en de fantastische sfeer, en je hebt het recept voor een fantastische plaat die je meesleurt naar de dieptes van je eigen psyché.

Naar mijn mening het hoogtepunt van het album is het nummer Removed Forms. De zang van gastvocaliste Jessica Way in combinatie met de desolate gitaarpartijen zorgt voor een verrassend en ijzingwekkend begin, waarna de band als een donderslag bij heldere hemel de stilte doorbreekt. Wisselend tussen razende riffs waar menig blackmetalliefhebber zijn vingers bij aflikt en secties met een bedaarder karakter creëert Ash Borer een buitengewoon indrukwekkend opus. Wanneer het album dan met een uiterst trage doom-riff tot zijn conclusie komt is er nog maar één vraag die bij me opkomt: waarom heb ik dit niet al veel eerder geluisterd? Een absolute aanrader dus deze plaat, die sinds kort ook nog eens via Pesanta Urfolk op elpee te verkrijgen is. Helaas geen score, maar had ik deze plaat vorig jaar gehoord dan had deze zeer waarschijnlijk een plaatsje in mij jaarlijst veroverd.

Ash Borer - Cold of Ages

1. Descended Lamentations
  2. Phantoms