Havnatt – Etterlatte

Havnatt – Etterlatte
Secret Quarters Records, 2013

Havnatt is een Noors duo dat in 2006 begon met samen musiceren. De eerste stukken muziek die de twee maakten waren eigen interpretaties van gedichten van Tormod Skagestad uit 1950, iets wat de familie van Skagestad bijna tien jaar na de dood van de dichter en schrijver graag ten uitvoering wilde laten brengen door het tweetal. Wat begon als een eenmalig project groeide (met een pauze van enkele jaren) uit tot een concept waarmee Cecilie en Tom nu nog steeds bezig zijn.

Enkel eerder uitgebracht materiaal (EP en single) ging vooraf aan deze full length. Havnatt heeft voor Etterlatte opnieuw twaalf originele werken van Tormod “omgezet” in muziek. De teksten zijn letterlijk overgenomen, de instrumenten en arrangementen zijn naar eigen inzicht en gevoel van het duo toegevoegd. Vårnatta Er Ein Lys Felestreng (Del 1) is echter een in tweeën gesplitst gedicht. De band maakt middels de infosheet dan ook kenbaar dat er nog een album zal verschijnen waarop Vårnatta Er Ein Lys Felestreng (Del 2) zal verschijnen. Ook de opener, Sovande Gard (Tolkning 1), staat in twee versies op het album. De afsluiter is namelijk versie twee, een andere interpretatie van hetzelfde gedicht.

Maar, hoe klinkt dat dan, vraag je je af. Zelf classificeert het duo zich onder de noemer dark folk cq. neofolk. Zangeres Cecilie zingt vredig en vooral niet heel erg klassiek, het duidt meer richting de gothic-kant. De muziek is vooral erg rustig, gespeeld op akoestische gitaar, cello en viool, klarinet, basgitaar en drums. Die laatste twee heb ik nergens ontdekt, maar misschien heb ik niet goed opgelet. Wel is Tom afkomstig uit andere bands waar hij die instrumenten wel bespeelde. De hele cd is gehuld in een mist van dromerigheid en zweverigheid, alleen is alles in het Noors gezongen. Ik kan daar dus geen kant mee op en moet eerlijk bekennen dat ik het na drie tracks dan ook wel gehoord heb. Als een band als Dimmu Borgir dat nou doet, hebben we in ieder geval nog de muziek om naar te luisteren, maar bij de voordracht van gedichten is het wel fijn als je weet waar het over gaat. In het boekje dat zich bij de fysieke release bevindt zullen de teksten wel staan, maar ook daar in de originele, dus Noorse, versie. Niet te volgen voor ons Nederlanders.

Havnatt - Etterlatte

1. Sovande Gard (Tolkning 1)
  2. Et Blinkfyr Våker I Vest