Torture Garden – The Great Depression

Torture Garden – The Great Depression
Eigen beheer, 2013

Fysiek komt deze release als dubbellaar op de markt, maar de eerste van juli werd hij online gepresenteerd als een pay-what-you-want-download. Een extreem politiek georiënteerde cd, bijna obsessief, met als thema de grote crises van de afgelopen vijf jaar. Voorganger Dead Romantic uit 2011 was nog enigszins filosofisch en geïnspireerd door romantiek, hier is met The Great Depression niets meer van over. De cd klinkt namelijk helemaal zoals de titel het noemt. Maar liefst 113 minuten aan extreme temporary metal met veel samples en een vette laag negativiteit, een album waar je van gaat houden of dat je gaat haten.

In deze jaren van revoluties (in Noord-Afrika bijvoorbeeld) en op het punt dat er eigenlijk grote veranderingen moeten plaatsvinden en we de aarde in redelijke staat willen overdragen aan de volgende generaties, komt Torture Garden dit nog even duidelijk maken met deze schijf. Het brein, of de breinen achter deze band vinden we in Adam en Matt Ford, broers uit Liverpool. De muziek op deze dertien tracks tellende schijf is eigenlijk niet onder één noemer te plaatsen, de broers beschouwen muzikale grenzen als een gevangenis. Dat wil niet meteen zeggen dat deze plaat één chaotische bende is, in grote lijnen is er een samenhang te bekennen. De plaat wordt opgeluisterd door heel veel samples, van speeches en boze mensenmassa’s tijdens bijvoorbeeld demonstraties en rellen, incluis geweerschoten. De vuiligheid druipt in ieder geval van de plaat af.

Veel van de nummers zijn met een bepaald undergroundgeluid opgenomen waardoor het geheel een extra extremistische depressiviteit dient op te wekken. Enigszins wat industriële tinten, vervormde krijszang, elektronica en gruizig gitaarspel. Ook vinden we spoken word-stukken en in Mister Mammon zelfs grotendeels een soort mantra-achtige zang. Om depressief van te worden inderdaad. Gelukkig zit het bij mij in de genen. Maar, soms is de kwaliteit van de opnames vanuit mijn persoonlijke perspectief gewoon té slecht. Daar valt over te discussiëren, toch valt het bij een track als Together, Reborn wel heel erg op.

Ik ben geen hater van de plaat, maar twee uur naar sampling luisteren die aan elkaar hangt van ver weg klinkende ruisriffs en doffe drums met variërende vocalen die soms kant noch wal raken daar bedank ik voor. Mijn portie mag naar Fikkie. Of naar de lezer van dit instituut die hier wel geil van wordt. Leg je scheermes maar vast klaar.

Torture Garden - The Great Depression

1. The Great Depression
  2. Pervert