Age Of Taurus – Desperate Souls of Tortured Times

Rise Above Records,2013

Het album dat voor de doomliefhebbers op voorhand al goed moest zijn, dat kun je van de debuutplaat, Desperate Souls Of Tortured Times, van Age Of Taurus wel zeggen. Na de release van de uitstekende EP in 2010 waren de verwachtingen gelijk hooggespannen en werd de band meteen getekend bij het Engelse Rise Above Records. Dit moest wel de nieuwste revelatie in het epische doom genre gaan worden. En nu, vele luisterbeurten verder, aan mij de taak hier iets zinnigs over te zeggen.

Laten we gelijk positief beginnen: voor de liefhebber van epische doom is dit de plaat, samen met To Reap Heavens Apart van Procession, die je in huis moet halen. Een dikke hint Candlemass, doeltreffende riffs, goed hoorbare bas, nette cleane zang en wat sporen NWOBHM erdoor en je bent compleet. En hier begint ook gelijk mijn punt van kritiek, het is allemaal uitermate goed, maar de formule matig uitgevoerd. Er zitten geen verrassingen in, en nu hoeft dat natuurlijk niet altijd, maar ik mis voldoende meeslepend drama. Te vaak zijn de wisselingen in tempo te voor de hand liggend of halen de snellere stukken mij net uit die flow. De langzamere stukken en gitaarsolo in bijvoorbeeld Sinking City weten mij wel te pakken of het hoogtepunt van dit album Walk With Me My Queen.

Hiertegenover staat dan wel een nummer als Desperate Souls Of Tortured Times, wat een echte NWOBHM-exponent is, en mij niet kan bekoren en waarop ook de zang wat zwak en niet al te krachtig is en daardoor door mij al snel overgeslagen in de lijst. Misschien had ik ook te veel van het album verwacht, dat kan natuurlijk ook nog.

Ik blijf bij mijn punt dat dit verplichte aanschaf is voor de liefhebbers van epische en traditionele doom, want op dat vlak is dit samen met het eerder genoemde Procession het beste dat er te vinden is. Ben je wat breder georiënteerd qua doom vraag ik me af of dit de top tien gaat halen, bij mij in ieder geval niet.

Age Of Taurus cover

1. A Rush Of Power
  2. Sinking City