Duskmachine – Duskmachine

Duskmachine – Duskmachine

Massacre Records, 2013

Duskmachine was mij onbekend, maar bij het eerste nummer klonken er bekende elementen. De zang en het riffwerk deed mij ernstig denken aan de periode waarin Annihilator Carnival Diablos uitbracht. Even speuren op het web en ik constateerde direct waar die associatie vandaan kwam. Niet alleen neemt Joe Comeau de zang voor zijn rekening, maar vinden we in de line-up ook de voormalig drummer en bassist van het Canadese thrash-instituut van Jeff Waters, te weten Russell Bergquist en Randy Black. Samen met gitarist Nikolai Wurk vormen zij Duskmachine.

Afgaand op de albumtitel verwacht je dat we hier te maken hebben met een debuutplaat. Enig naspeuren zal dit ontkrachten. Duskmachine bracht in 2005 reeds, in totaal andere samenstelling, een album uit genaamd The Final Fall. Duskmachine, het album en ook de band, kent dan ook een nieuwe start. De plaat is een alleraardigst thrashplaatje geworden waarbij direct valt te constateren dat de band uit ervaren rotten bestaat. De vergelijking met Annihilator valt niet te ontkennen, al moet Duskmachine het niet van de gitaarsolo’s of freaky uitstapjes hebben. Ondanks dat het geen eenvoudige rag-thrash is, veroorlooft Duskmachine zich geen frivoliteiten. Het draait, als gezegd, vooral om de retestrakke riffs en de krachtige songs. Het avontuur zit hem vooral in de retestrakke ritmesectie Black/Bergquist. Joe Comeau laat wederom horen over een afwisselende strot te bezitten die Duskmachine boven de middelmaat weet uit te tillen.

Het album telt tien binnen de grenzen van het genre afwisselende tracks en duurt met een kleine drie kwartier precies lang (kort zo je wilt) genoeg om te blijven boeien. Mocht je net als ik de huidige zanger van Annihilator niets vinden en verlang je naar strakke, behoorlijke Amerikaanse klinkende, thrash in het straatje van Overkill, Flotsam And Jetsam of Testament dan moet je zeker eens op zoek gaan naar Duskmachine. Bovenstaande track is redelijk representatief voor het gebodene.

dusk

1. I feel no pain
  2. Bloodshed