Arc Angel – Harlequins Of Light

Arc Angel – Harlequins Of Light

Frontiers Records, 2013

Het Italiaanse AOR-label Frontiers Records heeft er een handje van om artiesten die middels melodieuze hardrock pakweg 20 à 30 jaar geleden succesvol waren te reanimeren. Vorig jaar waren Jimi Jamison (Survivor) en de band Hardline daar exponenten van die tamelijk strakke platen wisten uit te brengen. Fris en met een, voor hun leeftijd, hoge dosis energie. Dit jaar blijft het wat stil aan het front. Collega Korremans was niet erg te spreken over de nieuwe soloplaat van James Christian (House Of Lords) en verder heb ik op AOR-gebied nog niet veel interessants voorbij zien komen. Zal Jeff Cannata met het nieuw leven ingeblazen Arc Angel voor die kentering zorgen?

Eerlijk gezegd is het antwoord daarop: nee. Harlequins Of Light, het vijfde album van de band en de eerste sinds 2002, is niet slecht, maar ook zeker niet bijzonder. Het album doet mij nog het meest denken aan het vorig jaar uitgebrachte album van Asia. Het is aan alle kanten degelijk, er wordt goed gemusiceerd, maar memorabele songs vallen hier niet te ontdekken. De urgentie is na dertig jaar natuurlijk weg, maar dat hoeft voor het heilige vuur niets te betekenen. Jeff Cannata toont echter aan dat je met een schat aan ervaring en een hoge dosis vakmanschap nog geen spetterend album maakt. Harlequins Of Light kabbelt maar een beetje aan en sust je langzaam in slaap. Het is net als die bemanningsloze boot waarover het laatste nummer handelt. En dat kan niet de bedoeling zijn.

Het songmateriaal op Harlequins Of Light is voornamelijk uptempo, de zang van Cannata is vlak en nummers als War (Battlewounds Of Life) komen belerend over. De wel erg nadrukkelijk aanwezige drumcomputer helpt niet mee om aan het verkapte soloproject Arc Angel een bandgevoel te geven. Nee, met Arc Angel heeft Frontiers Records ook nog niet één van de AOR-klappers in huis die het afgelopen jaar bij de Italianen de deur plat liepen. Wellicht dat de tweede helft van het jaar beters brengt.

arc

1. Harlequins Of Light
  2. As Far As The Eye Can See