V3ctor – Physis

V3ctor – Physis
Alone Records, 2013

Net toen ik dacht dat het djent-genre weer een beetje op zijn retour was, in ieder geval qua aanbod bij de redactie van Zware Metalen, kreeg ik het nieuwe plaatje van het Spaanse V3ctor onder mijn neus geschoven. Lekker hoor. Geen zuivere djent, maar de fundering is in ieder geval van een stevige laag.

Instrumentale opener The Seed (Pt. II) warmt ons even op met exact twee minuten aan vloeiende djent, het grondbeginsel voor het vervolg van de cd. Vanaf track twee zullen de vocalen zich samenvoegen met de muziek. Vrij snel wordt duidelijk dat het basispatroon uit de intro wederom wordt aangehouden, maar door de toevoeging van droge hooggepitchte grunts lijkt het alsof de band iets van deathcore over het fundament heen stort. De intro en de eerste twee tracks blijken alle drie erg geschoold te zijn op hetzelfde riffwerk en dezelfde drumpatronen. Daartussen verweven, de pulserende baslijn, maar ook die wijkt niet veel af van repeterende aanslagen op dezelfde snaren. Harmonieus, pompend, groovend, maar het wordt ook saai.

Mental Disorder lijkt in eerste instantie voor het eerst wat af te wijken, maar feitelijk is de band iets lager op de toonladder gaan spelen. Contradiction is het eerste nummer dat echt in andere akkoordenschema’s gaat werken en ook het technisch vernuft nog een tandje opschroeft. Inmiddels is ook al meerdere keren een stukje progressieve (math)core met cleane zang te horen geweest en in het nummer White Rhino krijgt de band ook nog ondersteuning van een vrouwelijke gastzangeres. Het is geen slecht plaatje, maar het klinkt allemaal behoorlijk langdradig. De nummers één tot en met drie zouden net zo goed één track kunnen vormen, idem met de nummer vier tot en met acht. Negen en tien klinken weer als een derde symfonie. Op het fundament van djent is naast het gebrek aan afwisseling verder weinig aan te merken. Het klinkt goed, het pulseert en pompt en het knikt lekker weg. Een vrij basaal stukje muziek, ondanks de meerdere invloeden uit andere genres.

V3ctor - Physis

1. The Seed (Pt. II)
  2. La Causa