Peste Noire – Peste Noire

Peste Noire – Peste Noire
La Mesnie Herlequin ,2013

Het vorige album, L’Ordure À L’état Pur, zorgde al voor een flinke verdeeldheid en dat zal met deze vijfde langspeler echt niet anders zijn. Waar ik toen al mijn overpeinzingen had bij de geestelijke gesteldheid van Famine en deze man destijds maar betiteld heb als een geniale gek, laat hij hier horen dat ik het bij het rechte eind had.

Hoewel de dance-experimenten op dit nieuwe album missen krijgen we wel de Franse folkinvloeden terug. Wie herinnert zich niet de middeleeuwse taferelen van de vorige plaat? Vandaar ook de hele rits aan gastmuzikanten, want een cello hoort gewoon niet uit een doosje te komen. Nu is dit instrument nog vrij gebruikelijk maar wat te denken van het middeleeuwse instrument de lituus of de carnyx? En ondanks deze opvallende instrumenten weet Famine er met zijn doffe stofzuigerblack weer één geheel van te maken, echter wel van het soort dat doorspekt is van dit soort middeleeuws/folkerig aandoende rituelen zonder dat erbij aan waanzin of achterliggende agressie wordt ingeboet. En als je dan de vrij heldere en duidelijke productie hoort van de ingetogen akoestische delen en de heldere vrouwenzang weet je dat er bewust voor is gekozen om de contrasten zo weg te zetten op plaat.

Ik kan mezelf niet aan de indruk onttrekken dat dit geheel zo opgezet is met een dieper liggende gedachte want dat is iets wat muzikaal al tot uiting komt. Ditmaal zijn er geen tracks die er direct uitspringen maar is het een coherent verhaal dat een overtuiging weet weg te zetten dat de meeste bands in een werkend leven van dertig jaar niet voor elkaar kunnen krijgen.

Ja, we zijn verder weg van de uitspattingen die Folkfuck Folie en La Sanie Des Siècles – Panégyrique De La Dégénérescence kenmerkten, maar daarvoor in de plaats weet deze plaat te overtuigen door zijn totaalconcept en doordachte samenspel met een prominente plaats voor oude Europese instrumenten. Wederom laat Peste Noire zich van zijn beste kant zien en maakt hier een plaat die bij mij heel ver gaat komen in de jaarlijst.

PN cover 200

1. Le Retour De La Peste
  2. Démonarque