Anagnorisis – Beyond All Light

Anagnorisis – Beyond All Light
Eigen beheer, 2013

Amerikaanse black metal doet het erg goed op dit moment. Deafheaven heeft met Sunbather een succesvol album afgeleverd en het zeer veelbelovende Vattnet Viskar brengt in september zijn debuutalbum uit. Nu hebben we hier de band Anagnorisis met het tweede album, genaamd Beyond All Light.

Het begin van Eulerian Path klinkt als auditieve mist op zee waarbij de leadgitaar de vuurtoren moet voorstellen die het geheel nog een beetje licht geeft. Daarna blijft de muziek die doomvibe behouden in combinatie met snellere drums. De muziek draagt iets zweverigs met zich mee, ook in de hardere stukken. Ook worden er violen en samples gebruikt om het geheel nog wat sfeervoller te maken.

Na dit nummer gaat het album in de aanvalsmodus. This Cursed Blood begint met blastbeats, lekker vol gespeelde akkoorden en een lichte synthtoets. Op deze momenten doet de muziek me aan Emperor denken en dat is een compliment. De drums tikken en hameren behoorlijk maar het wordt nergens overheersend. Door de muur van gitaren zijn er ineens echoënde saxofoonpartijen te horen. Anagnorisis kiest duidelijk niet voor de gebaande zwarte metalen paden in de positieve zin.

Beyond All Light is in twee helften verdeeld. De eerste helft laat lichtelijk wat experiment horen maar in de tweede helft gaat Anagnorisis een hele interessante kant op. Abyss lijkt wel als een funeral doomtrack te beginnen maar de melodie sijpelt er langzaam in. De krijsen van de zanger worden ook onder een galm gebracht waardoor deze langzaam in de sfeer van de muziek worden gezogen. De productie van dit album is erg goed gelukt, niet al te helder maar alle instrumenten zijn heel goed te horen.

Bountiful Godless Life begint met een stevige dosis symfonische black metal maar na drie minuten komt er een akoestisch gitaarintermezzo dat erg als Opeth aanvoelt. De saxofoon is nu wat prominenter aanwezig in de hardere passages, het voegt echt wat toe aan de muziek van Anagnorisis. Forever Night sluit gelijk aan met gitaarpartijen die zelfs richting post-punk gaan en daarna komt het meest furieuze moment van het album. Aan het instrumentarium wordt zelfs nog een piano toevoegd. De band trekt alles uit de kast, dit album sluit af op zijn hoogtepunt.

De eerste helft is sterk maar de laatste drie nummers zijn echt fenomenaal, en dan vooral Forever Night. Anagnorisis maakt atmosferische black metal die niet te symfonisch is met flink wat experiment. Het verbaasde mij dan ook dat dit album in eigen beheer is uitgebracht, dit verdient namelijk een groter publiek. Dit is simpelweg een aanrader.

Anagnorisis - Beyond All Light

1. Eulerian Path
  2. This Cursed Blood