Wine From Tears – Glad To Be Death

Wine From Tears – Glad To Be Death
BadMoonMan Music, 2013

Volgens een kaartclub bestaande uit evangelisten moet er ooit een kerel rondgelopen hebben die water in wijn veranderde. Onzin natuurlijk, denk je dan. Tot er in 2002 een Russische groepering opdook die tranen in wijn veranderde. Als het met tranen kan, dan toch zeker ook met water. Mogelijkerwijs is dit dus het bewijs dat er 2013 jaar geleden zo’n wonderkind actief was in de buitenwijken van Nazareth. Albumtitel twee doet zelfs een resurrectie vermoeden, aangezien het ze blijkbaar een genoegen was om dood te zijn.

Vrolijk worden ze niet van het leven. Ontroostbare synthsluiers vangen een permanent tranendal aan rouwleads op en leggen daar met zachte pianotoetsen nog een tweede laag ellende bovenop. In grote lijnen zijn er twee soorten songs af te lijnen. Wanneer de sentimentele gitaar(tweeling) troost zoekt op de schouders van een wentelende midtemporiff, doet dat aan het fijnbesnaardere werk van Officium Triste denken. Allergic Sun en In Memory Of The Truth zijn de concrete voorbeelden. Anderzijds zijn er op depressie gerichte nummers als Let Me In, waar de zielskastijdende leads en levensmoeheid uitgalmende sleepnoten je de verdoemenis in dwingen. Iets waar Swallow The Sun ook erg bedreven in is. In de niet beduidend zware of opvallende grunt schuilt een zekere radeloosheid, de cleans blijven verstandig binnen hun beperkte bereik dat hun edgy rocktimbre hen oplegt.

Dat The Light At The End Of The World geen cover is, is schandalig, maar de loodzware sloopriff heeft wel iets weg van de echte bedenker van die titel. Het laatste nummer is een vreemde eend, want het is het enige zonder permanente leads en brulzang. De vrouwelijke vocalen samen met de stevige chugs geven het zelfs een eerder upbeat karakter. Glad To Be Dead bevat behoorlijke gothic doom, die lagen van melodieuze droefenis en synthtragiek fraai in elkaar verweeft, maar die een op- en uitbouw mist. Naar doomnormen verlopen de nummers allemaal te logisch. Niet dat het saai is, alleen zou het net wat meer lef, meer diverse synthkleuren en bredere contrasten willen hebben. Leuk luisterstukje, maar je kan gerust sterven als je het overslaat.

Wine From Tears - Glad To Be Death

1. For Those Who Died Asleep
  2. Allergic Sun