Plough – The 10th Circle

Plough – The 10th Circle
Eigen Beheer, 2013

The 10th Cirlce is de eerste release van de Nederlandse band Plough. Hierop laten de bandleden ons middels vier nummers kennismaken met hun muziek. Zelf omschrijven ze het als death/groove metal. Voor een beginnende band is het altijd lastig om te bepalen welke nummers uit het repertoire op de eerste release komt. Gezien het feit dat Plough ook live speelt, is er een groter repertoire dan we hier te horen krijgen en het lijkt erop dat we een mooie dwarsdoorsnede te horen krijgen van het oeuvre van de band.

Opener Now I Breathe Hate zet met een clean gitaarintro de sfeer. Stevige death metal met, inderdaad, veel groove voert in de meeste nummers de boventoon maar ik hoor ook wel wat thrash terug. Bijvoorbeeld waar het de ritmes betreft. De zang neigt zelfs meer naar hardcore. Een positief punt is dat er voldoende breaks in de nummers zitten om het interessant te houden.

De zanger haalt het optimale uit zijn stem door te schreeuwen, grunten en spokenwordpassages te gebruiken. Op zich is het knap dat de zang in de volle breedte wordt ingezet. Wanneer echter iets meer de diepte was ingegaan met een of twee manieren van stemgebruik was het geheel naar een hoger niveau getild. Ook omdat de riffs elkaar vrij staccato opvolgen en het gebruik van meerdere zangtechnieken de muziek moeilijk te volgen maakt. Het principe van “less is more” zou op een volgende cd toegepast kunnen worden. Productioneel gezien is het erg vet en meer dan dik in orde. De bas dreunt in alle nummers lekker door en geeft de muziek een extra laag mee.

Vraag is natuurlijk of het Plough gelukt is een goede eerste indruk achter te laten? Productioneel is dat zeker het geval. Het klinkt on-Nederlands goed en daarmee wil ik niemand in een kwaad daglicht stellen maar enkel zeggen dat er wel minder klinkende bands zijn. Kijkend naar de muziek op zich is het een leuke eerste kennismaking. Er zijn nog wel stappen te zetten met betrekking tot de overgang tussen de riffs en waar het de zang betreft maar potentie heeft het zeker.

Plough - The 10th Circle

1. Now I Breathe Hate
  2. Unsew