Mercenary – Through Our Darkest Days

Mercenary – Through Our Darkest Days
NoiseArt Records, 2013

Godverdomme wat voelde ik me bedrogen door Mercenary toen het in 2011 Metamorphosis uitbracht. Architect of Lies was al iets minder dan het meesterlijke The Hours that Remain, wegens het ontbreken van ultiem mooie nummers als Redefine Me en My World Is Ending, maar wat op Metamorphosis vertoond werd was beneden alle peil. Hopend op beterschap nam ik deze nieuwe tot mij.

Onverzettelijk zijn ze wel, deze Denen. Nog steeds zijn ze niet uit hun groovy NWOAHM-fase, nog steeds gebruiken ze een pak fysieke elementen en nog steeds is het agressief en flirten ze met moderne thrash-and-go bommetjes. Gelukkig is de atmosferische en beladen sound terug en dat is meteen ook de meerwaarde die Mercenary heeft ten opzichte van de grote massa middenmotor-metalbands. De kosmische synth en het progressieve gitaarspel vol pakkende melodie is gedeeltelijk terug, te midden de conventionele poppy/rockerige refreinen en opvallend stoere mainstream metalclichés. De zelfreflectie en de twijfel zijn gebleven in de teksten en de sfeer, alleen weet de melancholie zich steeds meer in een positieve houding om te buigen. Dat neemt niet weg dat het nieuwe recept veel en veel beter uitgevoerd wordt op Through Our Darkest Days, ze vinden zelfs aansluiting bij het huidige Scar Symmetry met een nummer als Welcome The Silence. Helaas zijn niet alle nummers van een degelijk niveau, veel midtempo metalcorenummers zonder enige inbreng van pakkend atmosferische of progressieve elementen noch melodeath-pathos, boeien weinig. De grooves die in de plaats komen zetten eerder het lichaam dan de verbeelding in beweging.

Toegegeven, het is opnieuw een stuk beter, alleen zijn de donkerste dagen nog niet allemaal geteld in het Mercenary-verhaal. De koers naar een fraai hoofdstuk is alvast ingezet en dat is bemoedigend. Check indien mogelijk ook eens de lekkere gitaarfratsen in A Moment of Clarity. Andere luistertip: het Darkane-achtige Generation Hate.

Mercenary - Mercenary i

1. A New Dawn
  2. Welcome the Sickness