Anvil – Hope in Hell

Anvil – Hope in Hell
SPV, 2013

Het verhaal moge bekend zijn. Anvil belandde na een veelbelovende start in de vroege tachtiger jaren vrij snel op een zijspoor alwaar het vertoefde tot een heuse documentaire de heren tot culthelden maakte en internationaal succes alsnog hun deel werd. Hope in Hell is inmiddels de tweede plaat sinds die documentaire en de vijftiende in totaal.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: Hope in Hell gaat gewoon door waar de vorige plaat, Juggernaut of Justice, ophield. Er wordt afgetrapt met het wat saaie mid-tempo titelnummer en pas met Eat Your Words komt de plaat op gang. Om meteen daarna weer in te kakken, op te leven en weer in te kakken. Het is een patroon dat, eens het begint te dagen, zelfs een beetje gaat storen. Verder is Anvil gewoon weer Anvil. Een commercieel succes als Strength of Steel behoort niet meteen tot de mogelijkheden en op een cultklassier als Metal on Metal kun je op deze plaat wachten tot je een ons weegt.

Is Hope in Hell daarom een slechte plaat? Nee, verre van. Anvil staat of valt namelijk niet met de inbreng van verrassingen of technische fratsen, het zijn de karakteristieke riffs van opperhoofd Lips die de songs maken wat ze zijn. Steeds simpel van opzet, soms een beetje belegen, maar telkens weer uit duizenden herkenbaar. Oftewel, de eigen sound die veel vergelijkbare bands gewoon missen.

Uitschieters? Wat mij betreft de uptempo nummers, want die zijn sowieso het meest energiek. Maar voor hetzelfde geld kick je natuurlijk meer op het slepender werk. Een typische Anvil-plaat die productioneel een tikje beter klinkt dan zijn voorganger. En het is dat we er geen punten voor kunnen geven, maar in de categorie “doorgaan tot het gaatje” scoort de band alvast bovengemiddeld.

Tracklisting:Anvil

1. Hope In Hell
  2. Eat Your Words