Evile – Skull

Evile – Skull
Earache records, 2013

Nu de hype rond de grote terugkeer van de thrash metal eindelijk een beetje is gaan liggen, komt de onvermijdelijke scheiding van kaf en koren geleidelijk op gang. Een band die hard zijn best doet om de status van gevestigde waarde te verwerven is het Britse Evile. Aan het einde van de negentiger jaren ging de voormalige Metallica-coverband nog door het leven als Metal Militia, maar sinds 2004 dus onder de huidige naam. Sindsdien bracht men drie platen uit waarop de invloed van het grote voorbeeld van weleer meer dan een beetje hoorbaar was. Skull is inmiddels de vierde langspeler en het genoemde euvel begint nu toch een beetje op de zenuwen te werken.

Laat ik vooropstellen dat Skull allesbehalve een slechte plaat is. Alles wat thrash metal zo aantrekkelijk maakt is aanwezig: puntige riffs, een inventieve en gevarieerde ritmesectie, zinderende leads en een vocalist die blaft alsof hij het nog meent ook. Daar krijg je als luisteraar dus geen speld tussen.

Waar het schoentje dan wel wringt? Het lijkt er een beetje op dat Evile al bijna tien jaar ter plaatse aan het trappelen is. Zoals gezegd slaagt de band er niet in om de invloed van Metallica van zich af te schudden. Een dergelijk gebrek staat een eigen gezicht uiteraard aanzienlijk in de weg. Bovendien had ik op een vierde plaat wel wat fantasierijker riffwerk verwacht. De band wordt dan wel steeds beter in wat ze doet, maar kleurt tegelijkertijd wel heel erg binnen de zelfbepaalde lijntjes.

Samenvattend kan ik stellen dat Skull beslist geen slecht album is en zeker in de fanbase van Metallica het nodige succes zal oogsten. Anderzijds ontpopt Evile zich anno 2013 als een ware “one trick pony”. Voor de die hard fans ongetwijfeld een zegen, maar voor de gemiddelde thrasher zal dat waarschijnlijk onvoldoende zijn om over de streep te worden getrokken. Al met al een album waar ik een dubbel gevoel aan overhoud.

Tracklisting:Evile

1. Underworld
  2. Skull