Vista Chino – Peace

Vista Chino – Peace
Napalm Records, 2013

Kyuss was één van de toonaangevende stonerbands uit de jaren ’90. De band heeft de klassieker genaamd Welcome To Sky Valley op zijn conto staan. In 1997 stopt Kyuss ermee en Josh Homme gaat verder met Queens Of The Stone Age. Dertien jaar later besluiten John Garcia, Brant Bjork en Nick Oliveri onder de naam Kyuss Lives! weer bij elkaar te komen. Na een rechtszaak tegen Josh Homme mogen de drie mannen niet meer verder onder de naam Kyuss. Er wordt gekozen voor de naam Vista Chino en inmiddels is het debuutalbum genaamd Peace er.

Dat deze band met Kyuss vergeleken gaat worden is natuurlijk onvermijdelijk. Sporadisch komt er een riff langs die op bijvoorbeeld een Welcome To Sky Valley had gekund maar Vista Chino is over het algemeen een stuk losser en bluesier. Dat deze mannen al lang samen spelen is wel duidelijk. Je hoort gelijk de chemie tussen de bandleden, men geeft ruimte aan elkaar of vult elkaar aan. Het hoofd deint rustig mee op de grooves van Vista Chino die zo lekker klinken vanwege het feit dat Brant Bjork de vellen beroert.

Hij is namelijk een fantastische drummer die het losse woestijnzand bij elkaar houdt door heerlijk te grooven en te swingen. Bjork tilt sommige stukken van het album echt naar een hoger niveau met zijn drumspel. De sound van de drums is ook geweldig, de ride fluistert lekker onder de riffs die bedwelmd zijn onder de fuzz. Sowieso heeft Peace een niet al te gepolijste sound, er ligt een laagje stof op. De vocalen van Garcia klinken juist weer wat scherper, hij laat op dit album weer horen een geweldig zanger te zijn.

Echt lange composities zijn er niet, op Acidize? The Gambling Moose na. Deze dertien minuten durende afsluiter gaat iets meer psychedelisch te werk met ingetogen gitaarpartijen. Dit nummer heeft veel weg van nummers op de eerste plaat van Queens Of The Stone Age. Het album zoekt rustig het einde op na vijftig minuten.

Peace ligt lekker in het gehoor en af en toe zit er een scherp randje aan. Als je een liefhebber van stoner bent kun je dit niet laten liggen. Het bevat namelijk vette riffs, heerlijke grooves en een geweldige zanger genaamd John Garcia. Bij elkaar een geslaagde formule.

Vista Chino - Peace

1. Good Morning Wasteland
  2. Dargona Dargona