Ministry – From Beer To Eternity

Ministry – From Beer To Eternity
AFM Records, 2013

Ministry is een band met een omvangrijk en indrukwekkend oeuvre. Begonnen als new wave-band om daarna over te schakelen naar industrial met metalinvloeden en daarin te excelleren. De band is door de diepste dalen geweest maar iedere keer kwam men er weer bovenop met geweldige platen als Houses Of The Molé en Rio Grande Blood. Na de dood van Paul Raven wordt de band stopgezet, maar een paar jaar later keert Ministry toch weer terug met het album Relapse.

Vorig jaar werd er begonnen met het opnemen van de nieuwe plaat. De negentien dagen durende opnamesessie was volgens Al Jourgensen en Mike Scaccia een feest vol met inspiratie. De opnames werden even gepauzeerd met Kerstmis en in die dagen overleed Scaccia door een hartaanval op het podium tijdens een concert van Rigor Mortis. Jourgensen besluit het opgenomen materiaal nog verder vorm te geven en nu krijgen we het te horen. From Beer To Eternity is echt het allerlaatste album van Ministry.

En dat is jammer. Niet zozeer omdat het zo’n gruwelijk sterke plaat is, de manier waarop Ministry het licht uitdoet wordt bij mij met zeer gemengde gevoelens ontvangen. De band stond namelijk bekend als gefocust, maar From Beer To Eternity is een potpourri geworden. Fairly Unbalanced is misschien de beste manier om de teneur van het album te verwoorden. Op de eerste helft staat een aantal degelijke nummers. Perfect Storm is een sterk nummer met pakkende riffs en een geweldige solo van Mike Scaccia, ook blijft het refrein in je hoofd hangen. De eerste single was PermaWar en ik snap waarom, dit is een lekkere midtempo stamper. Maar na The Horror gaat het mis.

Ministry ging altijd zeer ingenieus met samples om, dat is hier vaak niet het geval. Side FX Include Mikey’s Middle Finger (T.V.4) is een vervolg op de vorige TV’s maar hij haalt niet de furieuze energie van zijn voorgangers. De gitaarsolo van Scaccia is wel om te smullen, het is een mooi saluut naar de vorig jaar overleden gitarist. Daarna wordt er behoorlijk wat geëxperimenteerd. Op Lesson Unlearned worden er soulvocalen gebruikt die erg goed inhaken op de gitaarlijnen, maar de vocalen van Jourgensen komen niet lekker uit de verf.

Thanx But No Thanx is een acht minuten durende track die nergens heen gaat en nergens spannend wordt. Beginnend als een dubtrack met een politiek geëngageerd gesproken stuk gaat het ineens over naar een typische Ministry-riff, maar het mist de zeggingskracht van het oude werk. Change Of Luck is ook zo’n lange track die flirt met oosterse invloeden, die heel fragmentarisch klinkt en een opvallend melodieus refrein heeft. Het album wordt afgesloten met een outro genaamd Enjoy The Quiet, Ministry is klaar.

Voor het recenseren van deze plaat heb ik zowat de gehele discografie van Ministry weer de revue laten passeren. Ik heb veel respect voor de band maar dit album is voor mij duidelijk de zwakke broeder. Ministry zal heus wel veel lol hebben gehad met het maken van dit album door flink te experimenteren maar From Beer To Eternity is heel onevenwichtig. Ook snap ik dat Jourgensen het allerlaatste materiaal samen met Scaccia aan de wereld wil laten horen maar misschien had dat beter op een andere manier gedaan kunnen worden. Omdat het album eigenlijk nog niet af is was het voor ondergetekende moeilijk om er een cijfer aan te plakken en krijgt From Beer To Eternity een hele krappe voldoende.

Ministry - From Beer To Eternity

1. Hail To His Majesty (Peasants)
  2. Punch In The Face