In Silentio Noctis – Disenchant the Hypocrites

My Kingdom Music, 2013

Zangeressen zijn in de Finse metalscene bij bosjes te vinden lijkt het: men denke hierbij bijvoorbeeld aan Nightwish (ten tijde van Tarja Turunen) en Battle Beast. Het Finse In Silentio Noctis speelt melodische black met wat gothic-invloeden en als klap op de vuurpijl komt daar nog eens bij dat er een vrouw achter de microfoon staat! Hoewel voorgaande gegevens niet in elk geval tot een even goed eindresultaat leiden, slaagt In Silentio Noctis er wonderwel in iets goeds neer te zetten.

Met Chapter I: The Pit begint de EP alvast veelbelovend. De synths klinken goed en niet te cheesy, wat altijd een risico is bij groepen die deze in hun muziek incorporeren. Wanneer de gitaar en drums echter invallen klinkt het allemaal wat minder goed. Te veel compressie is een plaag die vele metalbands jammer genoeg eigen is de laatste tijd (alhoewel dit ook aan de digitale aard van de drager kan liggen). Ik zal me echter niet vastpinnen op voorgaand gegeven, want de muziek die In Silentio Noctis maakt is verrassend goed. Vooral de pakkende gitaarlijnen en symfonieën laten een sterke indruk achter op de luisteraar. Wanneer Armi Päivinen dan nog eens begint te zingen is het geheel compleet, wat een goede zangeres! De drie nummers staan sterk op zichzelf en lijken nooit sterk op de vorige; variatie is een noodzaak en dat heeft In Silentio Noctis goed begrepen.

Deze EP is een ware ontdekking gebleken. De muziek die In Silentio Noctis maakt is verrassend kleurrijk en gevarieerd. Symfonische en melodische metal doen me doorgaans niet veel, maar de muzikale reis die deze EP je voorschotelt is verrassend mooi. Op vlak van productie kan het allemaal wel nog wat beter, maar een evenwicht vinden met zoveel instrumenten is doorgaans geen sinecure. Vooral de stem coöpereert niet altijd even goed met de muziek; ergerlijk is dit echter niet. De liefhebber van old school black zal deze plaat niet zo goed kunnen smaken, de liefhebber van bands als Dimmu Borgir, Borknagar en Abigail Williams des te meer. Wat als Nightwish hardere muziek zou spelen? In Silentio Noctis verschaft ons het antwoord.

1. Chapter I: The Pit
  2. Chapter II: Of Deception
  3. Chapter III: Haunted