Blackfield – IV

Blackfield – IV

Kscope Music, 2013

Blackfield. Het project van Steven Wilson en de Israëliër Aviv Geffen. Wat Wilson betreft het vehikel om zijn meest toegankelijke kant te laten zien. Tien jaar geleden kwam de eerste plaat uit. Deze stond bol van de melancholische popliedjes met een bitterzoet randje. Ook de opvolger van het titelloze debuut mocht er zijn. De uitstekende nummers en de fraaie samenzang van Wilson en Geffen maakten II tot een intrigerend schijfje dat in het verlengde van zijn voorganger lag. Het derde album, Welcome To My DNA, was vooral meer van hetzelfde, maar de balans tussen Geffen en Wilson begon zoek te raken en met name de nummers die door Geffen werden gezongen waren geen feest voor het oor.

IV trekt de lijn van Welcome To My DNA door. En dat levert een wisselvallig album op. Het verhaal is wel bekend. Steven Wilson had niet al te veel tijd om zijn bijdrage te leveren. Slechts op twee nummers is zijn zang in de lead te horen. Het prima Pills en het zwalkende Beatlesque Jupiter. Aviv Geffen daarentegen neemt veelal de zang voor zijn rekening. In het thuisland een grootheid, maar zonder Wilson als backupvocalist valt Aviv, niet in de laatste plaats door zijn deerniswekkende accent, door de mand. Nee, het moge duidelijk zijn. Blackfield is op IV uit balans en de meter slaat net te vaak naar de verkeerde kant door.

Positief zijn de gastbijdragen van onder andere Vincent Cavanagh in het bezwerende Xray en Suede-zanger Brett Anderson in het merkwaardige Firefly. Het is echter te weinig om IV een ruime voldoende toe te bedelen. Daarvoor is het geheel te wisselvallig en te gemiddeld. Steven Wilson bewijst door zijn hoge mate van afwezigheid op IV dat één en één in het geval van Blackfield drie is. Geffen en Wilson hadden er beter aan gedaan nog even te wachten met het brengen van het vierde album.

blackfield

1. Pills
  2. Springtime