Acranius – When Mutation Becomes Homicidal

Rising Nemesis Records, 2013

Soms heb ik hoegenaamd totaal geen zin in diepgaande muziek. Soms wil ik gewoon complete razernij. Om 7 uur 55 bijvoorbeeld, als ik nog 10 minuten moet rijden om op mijn werk te geraken en absoluut niet te laat wil komen. Op zo’n moment moet het knetterhard gaan. De zoektocht naar adrenalinepompend materiaal werd op mijn dertiende ingezet en zal wellicht nooit vrijwillig stoppen. Eén van de ontdekkingen op mijn queeste is dit Duitse combo. Acranius, brutal deathcore. I’m lovin’ it.

Je ziet her en der regelmatig – en irritant overbodig – de frase “kont geschopt” passeren. Wel, dit was een Mokerslag richting darmstelsel van ondergetekende. When Mutation Becomes Homicidal nestelt zich met zijn debuut tussen gortige guttural death metal en slam death, maar even goed in de energieke deathcore-scene. Deze vlieger gaat even goed op voor liefhebbers van een Velvectomy als een eerder groovende band zoals landgenoten Begging For Incest. De burrelaar van dienst klinkt als een frisse Big Chocolate, agressief en brutaal tegelijkertijd. Het past perfect in het kader van op en neer gaande doch headbangbare death metal(core). De afbraakmetal houdt mij de over volle lengte van de plaat aan de praat en dat is gezien mijn conditie een prestatie van jewelste. Ik kan dan ook niets anders doen dan dit aan te raden aan onverlaten die graag de controle verliezen in de pit. Deathcore van de beste soort. Mjammie! Check eerst even of uw zorgverzekering/mutualiteitsbijdrage in orde is, aub.

Acranius dus, een wervelende deathcore-band, een band die eindelijk eens weet het verschil te maken met zijn soortgenoten. Acranius dendert en breakt dan wel, maar in tegenstelling tot veel collega’s groovet het ook. Het gaat alle richtingen uit, letterlijk en figuurlijk (behalve in de diepte dan). Dit staat bij lange na nog niet op punt en maakt desondanks een ferme impact. 420 bLAZE it fAGGoT!!!111!!

Tracklisting
Acranius

1. Creating the Misshapen Icon 02:17