Saprogenic – Expanding Toward Collapsed Lungs

Willowtip Records, 2013

Twaalf jaar is Saprogenic uit Detroit nu bezig met het verfijnen van het technische deathmetalkunstje. Voor de derde keer zet de band zijn kunnen op plaat, via Willowtip, bekend van andere technisch geaarde bands. Saprogenic blijft zoals zijn naam ook duidelijk maakt, lekker rottend klinken ondanks zijn technische profiel. Mede daardoor blijft deze band ook hangen in mijn verzameling.

Saprogenic doet met zijn nieuwste poging een gooi naar een breder publiek, zoveel is zeker. Dit soort van brutale death metal klinkt in 49% van de gevallen als een lompe brei vol basklanken, in 49% van de gevallen als een übertriggerd zolderzijproject van een overbegaafde gitaarspeler die alles zelf in handen neemt. De overblijvende 2% bestaat uit bands die ranzige en stinkende brutaliteit en techniek weten te combineren met een viriele sound die alle instrumenten netjes aan bod laat komen. Het summum aan brute death death metal is voor velen het doel, voor de meesten een natte droom. Je hoort me al komen, Saprogenic heeft een voltreffer vast in de vorm van Expanding Toward Collapsed Lungs. Ferme hooks, perfect geplaatste half guttural half volgrunt-burrels met veel aandacht voor intonatie en articulatie, veel variatie en bovendien dus ook een geslaagde productie. Nergens gaat met over de top qua techniek zoals een Spawn Of Possession en toch weet men je aandacht er bij te houden.

Het blijft natuurlijk brutal death metal, verwacht dus niet teveel entertainment en al helemaal geen melodietjes. Binnen het genre is Saprogenic dit jaar alleszins een hoogvlieger, ik hoop dan ook dat Saprogenic wat meer waardering krijgt dan men tot nu toe mocht ontvangen. Prima plaat. Check trouwens eens die Dissection-cover, behoorlijk sterk voor een brute deathmetalband als je het mij vraagt!

Saprogenic

1. Removing a Phantom Limb
  2. Eat My Heart