August Burns Red – Rescue & Restore

August Burns Red – Rescue & Restore

Solid State Records,2013

Het Amerikaanse metalcoregezelschap August Burns Red is in zijn tienjarig bestaan de high school wel ontgroeid en in de jaren een vrij bekende naam geworden. Met Rescue & Restore is men dan ook alweer toe aan de zesde langspeler nadat voorgangers, met Leveler voorop, voornamelijk in de VS een behoorlijk succes waren

Bij mij is er eerlijk gezegd nog nooit één van de voorgangers in de cd-speler beland of mij via een digitaal kanaal ter oren gekomen. Dat kan ook wel liggen aan het feit dat metalcore niet helemaal mijn stijl muziek is en dan voornamelijk het soort met een dosis poppy invloeden. Ik was dus ook op voorhand wat sceptisch over dit album. En bij eerste beluistering was ik ervan overtuigd dat de meeste van mijn vooroordelen bevestigd werden. Toch bleek er wel het één en ander aan elementen in te zitten die het net iets anders maakten als de doorsnee.

Meest opvallende is het gebruik van de meer klassieke elementen waaronder viool, cello en zelfs een trompet op Creative Captivity. En het is juist het gebruik van dit soort elementen op een creatieve manier tijdens bijvoorbeeld de breakdowns die ervoor zorgen dat het niet doorsnee klinkt. Natuurlijk blijven de stijlelementen van de metalcore wel bewaard maar het is die toevoeging die het fris laat klinken.

Toch ben ik nu niet in één keer om en een groot fan van deze muziekstijl geworden maar ik herken wel de poging er eens iets anders aan toe te voegen. Dat de heren hun instrumenten beheersen na al die jaren en dat de productie helder is en klinkt als een klok staat namelijk buiten kijf. Voor de liefhebbers van deze band verplichte aanschaf, voor de mensen met interesse in het genre in zijn algemeen een bescheiden aanrader.

ABR cover

1. Provision
  2. Treatment