Revocation – Revocation

Revocation – Revocation
Relapse, 2013

Revocation bestaat inmiddels zeven jaar en heeft in die tijd een behoorlijke fanschare opgebouwd. Na de thrash-revival van een aantal jaren geleden is dit gezelschap nog steeds een geval apart met een moderne en vooral verfrissende invalshoek op thrash metal.

The Hive begint meteen met een onheilspellende riff die overgaat in een modern thrash-festijn. Revocation weet altijd flink te beuken maar de riffs zijn kronkelend. De solo van David Davidson zit ook in toonregisters die je eerder bij fusion zou horen. Ook lijkt er meer black metal bij Revocation ingeslopen te zijn.

Deze Amerikanen pakken invloeden van wat oudere bands en stoppen die in een moderner jasje. Zo is de invloed van het Canadese Voivod goed te horen in het riffwerk. Wanneer de band wat meer in de aanval gaat hoor ik veel Exodus door het geluid sijpelen. De songstructuren zijn nog steeds vrij complex, de band wisselt vaak van tempo. Toch lijkt Revocation meer gefocust te werk te zijn gegaan. De vorige albums waren op sommige momenten een mengsel van van alles en nog wat, nu is er een bepaalde sound door het hele album heen. Dat is een positief punt aangezien er sprake is van een coherent geheel en aan de andere kant een minpunt omdat de band minder speels te werk gaat.

De band experimenteert nog wel met onconventionele instrumenten in de metal, zo horen we een banjo op Invidious. De term ‘redneck thrash’ mag op de naam van Revocation worden geschreven. Revocation is een sterk album dat laat horen dat deze band technisch op een zeer hoog niveau zit en qua songschrijven ook vooruit is gegaan. Met vier sterke albums op zak mag Revocation inmiddels wel een vaste waarde in de metalwereld worden genoemd.

Revocation - Revocation

1. The Hive
  2. Scattering The Flock