Mahogany Head Grenade – Return To The Point Of Departure

Mahogany Head Grenade – Return to the Point of Departure
Eigen Beheer, 2013

Tijd voor een half uurtje Amerikaanse instrumentale progmetal. Return to the Point of Departure is het eerste wapenfeit van dit trio uit Texas, en hoewel het misschien als progressieve metal wordt aangeprezen vindt ik deze term toch wat misleidend. De muziek heeft veel meer weg van een solo-gitaaralbum zoals we dat kennen van de grote virtuozen als Satriani en Vai. Alleen dan een stuk minder goed, en vooral een stuk minder innovatief en origineel. Elk nummer kent ongeveer dezelfde structuur: clichématige drumgrooves met wat baslijnen en daar overheen een hoop gitaargeneuzel waar sommige mensen misschien nog wel warm voor lopen maar ik al jaren spontaan van begin te gapen. De band probeert door een overdaad aan gesproken samples uit films die voor mij onbekend zijn er nog een eigen draai aan te geven, maar dit is te weinig in de muziek geïntegreerd om ook maar van enige betekenis te zijn.

Erg enthousiast wordt ik er dus niet van, maar er zijn zeker ook wel sterke punten op te noemen. De gitaarsound is op zichzelf zeer prettig om naar te luisteren, wat ook wel nodig is omdat zo’n beetje alles om de gitaarpartijen draait. Er wordt flink ge-overdubt om het allemaal wat op te vullen, waarbij vooral meerstemmige melodieën het beste uit de verf komen. Toch blijft het zeker door het ontbreken van muzikale opbouw erg vlak en begint alles ondanks dat dit slechts een EP met vijf nummers betreft al snel op elkaar te lijken. Ik weet zeker dat er nog steeds vraag is naar dergelijke muziek, maar Mahogany Head Grenade heeft werkelijk niets nieuws te bieden en is daarom zelfs voor de die hard fan van deze stijl nog moeilijk aan te raden. Misschien toch op zoek naar een zanger voor de eerste full-length?

Mahogany Head Grenade - Return To The Point Of Departure

1. Return to the Point of Departure
  2. Trouble for Trouble