Not Above Evil – Psychosis, Rage And Rapture: The Journey Down

Eigen beheer, 2013

Het Engelse Not Above Evil geeft in zijn biografie aan beïnvloed te zijn door Metallica, Arch Enemy, Lamb Of God, Trivium en nog een hele zwik bands alsmede Zweedse death metal. Nogal een breed muzikaal spectrum lijkt me, maar het wekt wel de interesse. Na beluistering valt het met de veelzijdigheid aan invloeden van deze band wel mee. Het is vooral stevige thrash met moderne invloeden en soms jazzy invalshoeken.

Refererend aan Sadus trapt deze EP af met een fel en agressief nummer waarin de tempowisselingen goed worden afgewisseld. Zonder dat er van de hak op de tak wordt gesprongen lopen de riffs en tempo’s in elkaar over en daardoor valt het niet op dat deze track ruim boven de zeven minuten klokt. In het daarop volgende Tyranny Of The Endless Gaze valt pas goed op dat de bas hard in de mix staat. De gitaren lijken lager gestemd te zijn en dat zorgt ervoor dat de snellere passages dreigen te verzanden in een brij. Wanneer er een solo wordt ingezet neigt het naar jazz, niet alleen vanwege de atonale toonladders maar ook door de begeleidende gitaar- en baspartijen. Gecombineerd met de soms tegendraadse ritmes zorgt dit voor een ietwat vervreemdend effect. Jericho valt op door de bassolo die tegen het einde klinkt en zo uit de koker van de tweede bassist van Metallica zou kunnen komen daar de sound overeenkomsten vertoont met (Anesthesia) Pulling Teeth. Afsluiter On The Wings Of The Earth is andermaal een fel en heftig nummer met veel Bay Area-achtige riffs.

Opvallend sterk punt van deze release zijn de vocalen welke lekker hees klinken. Invloeden van Arch Enemy, Death en Carcass klinken door waar het de zanglijn en het stemgeluid betreft. Maar waar laatstgenoemde band omschreven wordt als catchy gelijk een dode forel klinkt Not Above Evil zo catchy als een paling in een emmer snot. Het vergt meerdere luisterbeurten voordat de nummers vat op je geheugen krijgen maar wanneer dat eenmaal gebeurt, is er geen houden aan en ben je voor eeuwig gewonnen voor deze band.

Not Above Evil - Psychosis, Rage And Rapture: The Journey Down

1. From The Otherside
  2. Tyranny Of The Endless Gaze