Temple Of Void – MMXIII

Temple Of Void – MMXIII
Eigen Beheer, 2013

Twee Les Pauls, een Rickenbacker, een Yamaha en een microfoon. Daar doen ze het mee. Het, dat is een soort desert sludgedoom, die het beste tot zijn recht komt wanneer je rug net niet aan het versmelten is met een lederen sofa, ergens in een verlaten trailer in een nog meer verlaten Amerikaanse woestijn. Daar zijn ze nog geen jaar mee bezig en hier heb je hun eerste ep al. Deze mensen uit Detroit zijn er letterlijk en figuurlijk op gebrand zich kenbaar te maken. Met zo’n korte geschiedenis, nog geen vijf liveshows, geen titel of groepsnaam (al slaat Tempel van Leegte natuurlijk gewoon nergens op) om een slechte grap over te verzinnen, was dat het beste dat we konden doen als inleiding.

Zelf vinden ze het meer death/doom en dat is een beetje waar. Die ontwortelende sloophamerriff van Exanimate Gaze springt er echt wel uit tussen de slome ontmoedigingsblokken die ze doorheen een sludgerige zagemeelsound zeulen. Mede doordat een hoge, harsige keelontschorsing de juiste lijnen volgt. Het slotnummer legt de nadruk op peesontstekingsscreams en woestijnzand opspittende rijfsnaren met licht melodieuze uitlopertjes en een ogenblik waarop beide gitaristen in schelle effecten door elkaar soleren, terwijl drum en bas het tempo traag en broeierig aanhouden. Nog een stukje dat opvalt is een moment in het openingsnummer, waarop ze een twinmelodie spelen en daar nog een soleerlaag bovenop prikken. Ongewoon, maar het werkt wonderwel. Er zit wel meer, zij het iets subtielere, melodie in, waardoor het in zijn snellere vorm aan een woestijnversie van Amon Amarth doet denken. Hoor je die zatte Vikings al bezig. “Hoe zijn we hier nu weer terechtgekomen. Ik zei het nog dat het ginder linksaf was!” Heb je toch een slechte grap te verduren gekregen! Prettige kennismaking met een lege tempel.

Tracklisting
Temple Of Void - MMXIII

1. Beyond The Ultimate