Seeds Of Iblis – The Black Quran

Seeds Of Iblis – The Black Quran
Hammer of Hate Records, 2013

Ik ben niet meteen fan van religieuze groeperingen. Op zich kunnen de heilige schriften mij wel bekoren, maar daar blijft het ook bij. Als black metal-fan heb ik het christendom (in mindere mate ook het jodendom) al meer dan eens geschoffeerd gezien, het lijkt ondertussen de meest normale zaak ter wereld te zijn. Andere religies of religieuze groeperingen komen er meestal goedkoop vanaf, en daar komt stilaan verandering in. De islam wordt steeds meer een onderwerp waartegen black metal-bands optreden. Niet zozeer vanuit de westerse wereld, neen, in de zogenaamde moslimlanden zelf borrelt de zwarte haat op. Ayat is misschien de bekendste, sinds Jihad Against Islam hoort ook het Irakese Seeds Of Iblis thuis in het Arabic Anti-Islamic Legion. Het zouden twee mannen en twee vrouwen zijn, dat is echter onzeker. Niet alleen omdat je daarvoor veel minder opengereten wordt, ook omdat dit wel eens het werk zou kunnen zijn van enkele snoodaards uit het noorden, die het niet aandurven om onder hun eigen naam deze muziek uit te brengen. Een omgekeerd kruisje op je voorhoofd zetten is niet bepaald islam-gerelateerd dacht ik zo. In ieder geval, dit is hun tweede EP.

Ik verwachtte eigenlijk een goedkoop klinkend Casio-orkestje en was dan ook opgetogen toen bleek dat The Black Quran bestaat uit een nummer vol striemende atmosferische black met enkele Arabische gezangen en sfeerelementen die een koepel vormen over de atmosferische doch vrij rauwe black. De screams zouden afkomstig zijn van een vrouw, Anahita, maar dat is er niet aan af te horen. Het feit dat de drummer een mens zou zijn lijkt me ook hoogst onzeker trouwens. Het moge duidelijk zijn dat het imago er veel toe doet, al zou het ook zonder het anti-gedoe de nodige luisterbeurten verzamelen. Benieuwd of ze de lijn doortrekken met Anti Quran Rituals, hun eerste langspeler.

Seeds Of Iblis

1. The Black Quran

• Anahita – Bass, Vocals