Devin Townsend Project – The Retinal Circus

Inside Out Music, 2013

Devin Townsend kwam in mijn leven met Strapping Young Lad, vandaag de dag één van mijn meest geliefde groepen ooit. De voorgenoemde band zette me ook aan tot verdieping in Devins zijprojecten. Devin Townsend, The Devin Townsend Band en Devin Townsend Project (originaliteit troef!) verschaften een andere, doch even genietbare muzikale ervaring als Strapping Young Lad.

Voor wie het wel heeft op live-registraties kwam eerder al By a Thread uit, welke ons de vier albums van Devin Townsend Project integraal voorschotelde. The Retinal Circus is echter van een volledig ander kaliber. In deze show wordt de kijker echt een verhaal binnen een concert voorgeschoteld, het podium wordt bekleed door de meest vreemde creaturen en hoe incoherent het ook kan lijken, het zit allemaal best goed in elkaar. De show fungeert meteen als perfecte metafoor om de muzikale rollercoaster weer te geven die Devins carrière is en geweest is.

Het geheel wordt ingeleid en gepresenteerd door niemand minder dan Steve Vai (die ook weer gelinkt is aan Devin via zijn eigen band). De nummers die worden gespeeld zijn voor een groot deel (6 van de 25) afkomstig van Epicloud, een door mij wat minder gesmaakt album. Live blijken deze echter veel beter uit de verf te komen; het publiek lust er pap van. Heel de show door worden de bezoekers van The Roundhouse (gesitueerd in Londen, Verenigd Koninkrijk) getrakteerd op een resem aan grappige bindteksten, een sterk visuele show en natuurlijk schitterende muziek. Devin wordt op het podium bijgestaan door erg competente muzikanten, een koor (!) en de Nederlandse nachtegaal Anneke van Giersbergen (ook bekend van The Gathering). Wanneer niemand minder dan Jed Simon dan nog eens het podium opklimt om twee nummers van Strapping Young Lad mee te spelen, gaat het dak er volledig af (en ook bij ondergetekende). Kippenvel.

Het spektakel dat in The Retinal Circus op poten gezet wordt is ongezien en valt moeilijk samen te vatten in enkele zinnen; het is een belevenis die je zelf moet zien en horen. Creatieve uitspattingen zijn Devin Townsend nooit vreemd geweest, maar op deze dvd wordt het woord “show” naar een compleet nieuw niveau getild. Het is vreemd, ietwat over the top en sommigen zouden het als smakeloos kunnen bestempelen, maar ik vind het schitterend. Wanneer zelfs iemand als Jed Simon op het einde van de show Devin met tranen in de ogen omhelst, weet je dat je iets moois gezien/gehoord/beleefd hebt.

Hoe Devin het voor elkaar gekregen heeft weet ik niet, maar de productie van The Retinal Circus is van ongekende kwaliteit. Kenners van de muziek van Strapping Young Lad en Devin Townsend Project weten dat die erg geladen is en bijgevolg moeilijk te omkaderen op cd en al zeker op dvd. Het is dan ook een enorm grote prestatie dat elk instrument en elke stem een goed plaatsje krijgt binnen de mix. Het geluid is ronduit schitterend, net als de beeldkwaliteit. Dit is in de era van de Blu-Ray zeker geen sinecure meer op dvd.

Als grote fan(boy) van Devin Townsend en Strapping Young Lad heb ik sterk uitgekeken naar deze dvd, die zeker mijn stoutste verwachtingen heeft overtroffen. Ik durf niet te denken aan het aantal uren van repetitie dat aan deze show vooraf gegaan moet zijn. Ditzelfde geldt voor het schrijven van het script en de podiumbekleding. Mijn enige puntje van kritiek is het feit dat er maar heel weinig teruggegrepen wordt naar materiaal van albums als Ocean Machine en Accelerated Evolution, mijn favorieten. Dit is natuurlijk behoorlijk logisch als men de populariteit van albums als Addicted en Ziltoid the Omniscient in het achterhoofd houdt. Storend is dit echter niet, aangezien er nog steeds een enorm gamma aan goede nummers gebracht wordt (en al zeker de nummers van Strapping Young Lad!). Deze dvd is een must voor alle fans van Devin Townsend en zijn verschillende projecten en naar mijn meing één van de beste registraties van een optreden ooit.

1. Effervescent!
  2. True North
  3. Lucky Animals