Leafblade – The Kiss of Spirit and Flesh

Kscope Music, 2013

Leafblade is een project van Daniel Cavanagh, meest bekend als zanger, gitarist en oprichter van Anathema. Samen met Sean Jude begon hij een paar jaar geleden deze voornamelijk akoestische band en nu is het tijd voor het tweede album getiteld The Kiss of Spirit and Flesh. Op deze schijf krijgen we acht lang uitgesponnen, bedaarde tracks voorgeschoteld met een licht progressief tintje. Het soort muziek dat het best tot zijn recht komt op een regenachtige herfstavond en laat het nou net precies zo’n avond zijn.

Zoals ik hierboven al vermeldde is de muziek grotendeels akoestisch en doet denken aan een modernere versie van Simon and Garfunkel met een vleugje Anathema. De meerstemmige zangpartijen van Daniel en Sean zijn zeer prettig om naar te luisteren en de bedaarde sfeer voelt aan als een warm bad. Toch zijn er een aantal aspecten die voor mij deze apollinische sfeer verpesten. Zo voelt de elektrische gitaar, die regelmatig de rust op ruwe wijze verstoort, totaal overbodig. Bovendien staat deze ook nog eens veel te hard in de mix waardoor dit effect nog eens wordt versterkt. Ik ben sowieso niet zo’n fan van de algehele productie van het album. Natuurlijk probeer je op een akoestisch album een zo natuurlijk mogelijk geluid te creëren, maar dit komt op mij over alsof het haast de registratie van een live-optreden betreft met de daarbij behorende schoonheidsfoutjes.

Fans van Anathema en natuurlijk de mensen die het voorgaande album konden waarderen kan ik zeker een goede luisterbeurt aanbevelen. Andere lezers zullen mogelijk wat meer moeite hebben met het verkroppen van de matige productie en de wat erratische schrijfstijl. Hierdoor tipt het album uiteindelijk toch niet aan bijvoorbeeld een album als Ghost van Devin Townsend of het werk dat Cavanagh met zijn twee broers maakt. Uiteindelijk toch een bovengemiddelde score, ondanks de vijf punten aftrek wegens de foeilelijke albumhoes.

Leafblade - The Kiss of Spirit and Flesh

1. Bethlehem
  2. The Hollow Hills (Starry Heart)